Annons

Förlamad fick väntapå färdtjänst

Ewa Karlsson kom över en timma för sent till sin dotters midsommarfest i Kalmar. Färdtjänsten var försenad - igen.
Öland • Publicerad 25 juni 2003

Ewa Karlsson är helt beroende av färdtjänsten. Hon är totalförlamad sedan hon drabbades av MS 1978. Enkla vardagsbestyr som att handla, gå till frisören eller besöka sina barn måste numera gå via Kalmar läns beställningscentral, KLB, sedan kommunen lagt ut färdjänsten på entreprenad.

- Frågan är om de vill att vi ska åka och må bra. Det bästa kanske vore om jag bara satt här i min stuga, säger Ewa Karlsson.

Annons

Hon är besviken på den nya beställningscentralen. Festen på midsommarafton är inte det enda exemplet när färdtjänsten är sen. Numera har Ewa Karlsson tagit för vana att boka färdtjänst till läkaren eller hjälpmedelscentralen minst en halvtimma innan avtalad tid. Det är ett måste för att hinna fram, menar hon. Men osäkerheten om att komma fram gör att exempelvis ett biobesök inte är att tänka på. Det finns inget utrymme för spontana infall längre, menar hon.

- Jag klarar min sjukdom, men jag har två barn i Kalmar som jag vill kunna besöka, säger Ewa Karlsson.

Men på KBL i Oskarshamn vill man inte kännas vid kritiken. Vd Karaman Bagatir menar att beställningscentralen har klarat av de första månadernas inkörningsproblem.

- Nu har vi haft verksamheten i ett halvår. Det går bättre och bättre, säger han.

Han beskriver Ewa Karlssons midsommarresa som ett undantag. Beställningscentralen har hand om 2 000 resor per dygn. Omkring 2 procent av dem blir försenade, säger han. Oftast rör sig förseningarna mellan fem och femton minuter, någon gång upp till en halvtimma.

- Det var inte de ordinarie chaufförerna under midsommar. Vad som helst kan hända när det inte är de ordinarie, säger Karaman Bagatir.

Men Ewa Karlsson är inte nöjd. Redan innan midsommar skrev hon till Mörbylånga kommun och påtalade de långa väntetiderna i färdtjänsten.

- Jag vill bli behandlad som en människa. Jag accepterar inte att bli föst hit och dit, säger Ewa Karlsson.

JÖRGEN TIGER

jorgen.tiger@barometern.se

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons