Annons

Byggföretag vägrar åtgärda takproblem

Plåttaket höll inte tätt och Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderade att byggföretaget skulle åtgärda problemet. Det vill de inte och nu driver fastighetsägaren ärendet vidare.
Öland • Publicerad 6 februari 2012

I maj 2006 stod Ursula Thells nyckelfärdiga hus klart. Plåttaket på balkongen blev dock underkänt vid slutbesiktningen. Husleverantören, Ekeforshus AB, lämnade en extra garanti på att utförandet skulle hålla, men regnvatten har läckt in. Felet upptäcktes när det kraftiga regnovädret drog in över Öland i november 2010.

Ursula Thell begärde skriftligt att plåtutförandet skulle göras om, men varken husleverantören eller byggmästarna ville åtgärda felet. Nu har Allmänna reklamationsnämnden, Arn, beslutat att det är Ekeforshus som är ansvarig för felet och inte underentreprenören eftersom det är företaget som skrivit ett avtal med Ursula Thell. Därmed är det husleverantören som ska åtgärda felet på ett fackmannamässigt sätt, anser Arn.

Annons

Ursula Thell har varit i kontakt med Ekeforshus som anser att de har gjort tillräckligt. Läckaget gjorde att gipstaket inomhus skadades vilket företaget har åtgärdat.

– De tycker att de har gjort tillräckligt och tänker inte följa Arns rekommendationer. Jag får vända mig till deras branschorganisation, Trä- och möbelindustriförbundet, i stället för att gå vidare med ärendet och det ska jag göra, säger hon.

Peter Bosson, vd på Ekeforshus, är inte uppdaterad på vad företaget åtgärdat i just det här specifika fallet.

– Jag vet bara att folk har varit där, men återkom på måndag så ska jag kommentera, säger han.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons