Annons

Väderanpassade flygrutter kan sänka utsläppen

Brittiska vädertjänsten Met Office samarbetar med ett svenskt företag för att testa om flygrutter kan planeras utifrån väder som ett sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan, rapporterar SVT Nyheter.
Klimat • Publicerad 6 juni 2021
Ett flygplan lyfter i solnedgången. Arkivbild.
Ett flygplan lyfter i solnedgången. Arkivbild.Foto: Michael Probst/AP/TT

Svenska Avtech har utvecklat en teknik – ClearPath – som räknar ut den optimala höjden som flygplanet ska flyga på samt var bytet av flyghöjd ska ske för att förbränna så lite bränsle som möjligt.

Met Office, som har inlett ett samarbete med Avtech, tror att tekniken kan sänka flygindustrins klimatpåverkande koldioxidutsläpp med hundratusentals ton varje år, enligt SVT Nyheter.

Annons

– Detta kan låta trivialt men är en mycket komplex beräkning som inte bara baserar sig på vädret utan även flygplanets vikt, hastighet och andra faktorer. Resultatet är en optimerad flygbana med minimerad bränsleförbrukning för varje individuell flygning, säger Niklas Persson, marknadschef på Avtech, till tv-kanalen.

Forskarna Jana Moldanova och Göran Finnveden säger till SVT att tekniken främst har potential att minska den så kallade höghöjdseffekten, som innebär att flygplan på hög höjd påverkar klimatet genom utsläpp av kväveoxid och kondensstrimmor.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons