Annons

Biskopar höll ceremoni vid Estonias olycksplats

Innan undersökningen av Estonias vrakplats inleddes hölls en ceremoni med biskopar från de fyra värst drabbade länderna, för att hedra olyckans offer. Nu börjar den tio dagar långa dykoperationen med ekolodsteknik, i jakt på svar.
Estonia • Publicerad 9 juli 2021
Biskoparna Kaarlo Kalliala, Finland, Tuulikki Koivunen Bylund, Sverige, Tiit Salumäe, Estland, Einars Alpe, Lettland och Eija Kalliala, präst och hustru till Kaarlo Kalliala.
Biskoparna Kaarlo Kalliala, Finland, Tuulikki Koivunen Bylund, Sverige, Tiit Salumäe, Estland, Einars Alpe, Lettland och Eija Kalliala, präst och hustru till Kaarlo Kalliala.Foto: Stefan Jerrevång/TT
René Arikas, Estlands Haverikommission och Jonas Bäckstrand, Statens haverikommission i Sverige.
René Arikas, Estlands Haverikommission och Jonas Bäckstrand, Statens haverikommission i Sverige.Foto: Stefan Jerrevång/TT
Ceremonin avslutades med att biskoparna kastade varsin vit ros i havet.
Ceremonin avslutades med att biskoparna kastade varsin vit ros i havet.Foto: Stefan Jerrevång/TT
Överlevaren Rolf Sörman är tillbaka på olycksplatsen för första gången.
Överlevaren Rolf Sörman är tillbaka på olycksplatsen för första gången.Foto: Stefan Jerrevång/TT

De tidigare okända hålen i Estonias vrak har fått Statens haverikommission att på nytt vilja undersöka fartyget. Innan förstudien av havsbotten påbörjades under fredagen hölls en ceremoni vid förlisningsplatsen för att visa respekt för olyckans offer.

Ceremonin inleddes under mulen himmel vid lunchtid och kyrkorepresentanter från Sverige, Estland, Lettland och Finland deltog på det estniska kustbevakningsfartyget Kindral Kurvits.

Annons

Biskoparna talade och bad böner på sina respektive språk och en estländsk musiker spelade trumpet. Runt om fartyget följde tv-bolagens fotografer händelserna från mindre båtar. Ceremonin avslutades med några få regnstänk när biskoparna kastade varsin vit ros i havet.

"Ett hedersuppdrag"

Från svenskt håll deltog Tuulikki Koivunen Bylund, biskop emerita i Svenska kyrkan, som läste en bibeltext och bad två böner.

– Det är ett hedersuppdrag. Jag var präst i Uppsala när olyckan inträffade och det skakade verkligen om hela stan. Flera grupper från Uppsala omkom. Det var en tung påminnelse om livets korthet, sade hon till TT inför resan till Estland.

Eftersom gravfriden har lyfts tog Estland initiativ till ceremonin, berättar hon.

– Gravfriden är väldigt viktig för oss i kyrkan. Det har att göra med respekten för människan och människans värde, även den avlidna människan, och det håller vi väldigt hårt på även när det gäller våra begravningsplatser.

Ändring i gravfridslagen

Efter ceremonin påbörjades den tio dagar långa undersökningen med ekolod på förlisningsplatsen. Förstudiens syfte att avgöra vilka åtgärder som behövs för att fortsatt kunna granska de tidigare okända hålen i vraket. De fartyg som deltar är den estniska isbrytaren Eva-316, och det svenska forskningsfartyget R/V Electra af Askö.

Dykoperationen har möjliggjorts i och med en ändring i lagen om gravfrid från och med den 1 juli. Data om fartyget och bottenförhållandena kommer att samlas in med hjälp av ekolod och sonarmetoder.

– Vi kommer att ha utrustning som är monterad på fartygen, som släpar efter fartygen i vattnet och vi kommer att ställa ner sonarutrustning på botten runt fartyget, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör för Statens haverikommission.

Uppgifter om hål

Datan kommer senare att visualiseras med hjälp av forskare från Stockholms universitet, ett arbete som kan ta upp till tre månader. En undervattensrobot med kamera ska också ta bilder.

– Men den huvudsakliga fotodokumentationen planerar vi till våren. Det har bland annat att göra med att siktförhållandena bedöms vara bäst då, säger Jonas Bäckstrand.

Annons

Bakgrunden till undersökningarna är de uppgifter om tidigare okända hål i Estonias styrbordssida som visades i en tv-dokumentär i höstas. Den sidan av fartyget låg tidigare ner mot botten, men är nu mer synlig, enligt Jonas Bäckstrand.

– Då anser vi att det är angeläget att man dokumenterar och undersöker den här sidan av fartyget och de skador som finns där.

Hoppas vrakrester hittas

Överlevaren och anhörigrepresentanten Rolf Sörman är också ombord som observatör. Det är första gången han är tillbaka vid förlisningsplatsen sedan olyckan, men han säger att läget känns under kontroll, då han har haft många år att förbereda sig på.

Rolf Sörman hoppas få möjlighet att föreslå områden som kan vara intressanta att undersöka, där det har funnits mycket diskussion eller konspirationsteorier.

– Det känns jättebra att få vara med. Jag kan tycka att den nya haveriutredningens personal har agerat väldigt annorlunda, på ett positivt sätt, men 27 år för sent.

Rolf Sörman och många andra överlevare upplever att händelseförloppet i haverirapporten inte överensstämmer med deras egna minnesbilder.

Han tror inte att förstudiens inflytande kommer att vara speciellt stort, men anser ändå att den kan hjälpa till att avfärda en del teorier, exempelvis om vad som hände med det bärgade bogvisiret.

– Vad jag hoppas på är att man ska kunna hitta vrakrester, det har ju varit väldigt diskutabelt var visiret hittades och under vilka omständigheter. En del säger att det satt kvar på fören och i så fall bör man kunna hitta avtryck i botten.

Stora delar av botten täckt

En försvårande omständighet kring undersökningen är att stora delar av botten är täckt av geotextil och att omkring 300 000 kubikmeter sand har spritts ut runt fartyget. Rent praktiskt skulle även vädret kunna vara en utmaning, enligt Jonas Bäckstrand på Statens haverikommission.

Han tror och hoppas dock att dokumentationen som samlas in ska kunna stävja spekulationerna om olyckan framöver.

Annons

– Vi hoppas att man ska få fram så mycket fakta som möjligt för att kunna göra bedömningar om de här hålen har påverkat förlisningen eller inte.

Fakta: Estoniakatastrofen

Passagerarfärjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. Färjan hade lämnat hamnen i Tallinn kvällen före, men kantrade knappt halvvägs till Stockholm och sjönk på mindre än en timme.

852 människor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mängder vatten forsade in på bildäck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krävt att det snabba förloppet då Estonia sjönk måste utredas ytterligare.

Efter det att dokumentären "Estonia – fyndet som ändrar allt" sänts på Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begärde Statens Haverikommission att regeringen skulle ändra lagen om gravfrid.

Den 1 juli 2021 trädde en ändring av lagen om gravfrid i kraft. I den finns ett undantag från förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige Estland, Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Med start den 8 juli gör Statens haverikommission nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man kommer även att undersöka visiret som föll av vid förlisningen. Hålen i fartyget kommer att fotodokumenteras under våren 2022.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons