Två kvinnliga pionjärer på Kosta
- Båda hade de kontakt med det italienska bruket Venini även om Mona Morales-Schildt bara praktiserade under en period och inte gjorde eget glas, säger Vivianne Sjölin, ansvarig för de historiska utställningarna.
Båda gjorde de högst personligt glas på Kosta. Tyra Lundgren under bara ett enda år, Mona Morales under tolv år.
Deras vägar korsades aldrig på bruket men väl i formgivningssammanhang. Efter andra världskriget, inför en utställning på NK i Stockholm, gjorde Mona Morales en så kallad clearingaffär. Hon bytte till sig Veniniglas mot ett antal tyger med Tyra Lundgren-mönster. Italienarna älskade Tyra Lundgrens formspråk.
Läng konstnärlig erfarenhet
I ålder skilde det bara elva år mellan dessa båda Kostas första damer. Men Tyra Lundgren kom till bruket redan 1935, 38 år gammal, Mona Morales först 1958, 50 år gammal.
De hade båda när de kom till Kosta lång konstnärlig erfarenhet. Tyra Lundgren var keramiker men hade under 1920- och 1930-talen arbetat med glas både
i tyska Karlsbad och finska Riihimäki. Mona Morales hade arbetat som assistent åt Wilhelm Kåge på Gustavsberg och hade också, liksom Tyra Lundgren, varit knuten till Arabia i Finland.
- De hade båda internationella utblickar, säger Vivianne Sjölin.
Tyra Lundgren passerade Kosta när hon 1935 var på väg till Paris. Hon skickade sedan sina skisser. Mona Morales bosatte sig under perioder i ett litet rött torp inte långt från bruket.
Kraftfullt glas
Tyra Lundgrens glas är kraftfullt. Både
i skålar och vaser. Hon kom att arbeta framför allt med camétekniken, en blästrad, slipad, polerad och graverad dekor
- ofta i färg - mot slät enfärgad fond. Formspråket är lätt att känna igen. Säkra linjer, enkla former. Kroppar, fiskar och fåglar. På utställningen finns också ett löv av glas, randat i violett och brunt. På 1930-talet arbetade Tyra Lundgren för Venini bland annat med dessa löv.
I Kostas arkiv finns inte särskilt många objekt av henne. Främst ett antal fina skisser och några glasobjekt.
Traditionell pruduktion
Mona Morales produktion är rik, både objekt och bruksglas. Servisglasen ansluter i sitt formspråk till Kostas traditionella produktion. Objekten speglar hennes personlighet. Hon växlar mellan det tunna och lätta och kom med skönheten till bruket, har det sagts. En världsdam som gjorde vackert glas. Rent av kvinnligt. Rosengömmor, tunnväggiga vaser med dubbla kupor - de kunde vändas upp och ned - skimrande smycken och Ventanavaser och skålar där slipningen öppnade fönster mot glasets olika färgskikt.
Och hon gjorde skålar och ljusstakar med österländskt bulliga kupollock och amplar i samma bulliga former.
Hon fångades visserligen av glaset under sin praktiktid hos Venini men hennes glas är ändå omisskännligt svenskt. Ljust och lätt.
- Det har också drag av Medelhavet, funderar Vivianne Sjölin. Hon seglade under många år med maken författaren Göran Schildt i båten Daphne.
Från Medelhavet kommer det olivgröna, lätt slöjdgrå och milt lila och säkert också tankarna kring de väntande fiskarhustrur hon skildrat i vasserien Women by the sea.
GUNILLA PETRI
gunilla.petri@barometern.se