Annons

Två kvinnliga pionjärer på Kosta

40 och 16 formgivare. Så lång tid tog det innan Kosta fick sin första kvinnliga formgivare, Tyra Lundgren. Och ytterligare sex formgivare och dryga 20 år innan nummer två kom. Mona Morales-Schildt som anställdes 1958. Nu lyfter Kosta fram dessa sina två första kvinnor i årets historiska utställning.
Konstnären Tyra Lundgren och formgivaren Mona Morales-Schildt, tog sig an glaset på helt olika sätt. Tyra Lundgren skapade kraftfullt gods och arbetade med camétekniken. Mona Morales gjorde skira rosengömmor och färgskimrande Ventana, fönster mot glasets inre. I Kosta glasbruks fjärde historiska utställning lyfts nu dessa två konstnärer fram.
Nyheter • Publicerad 15 april 2003
Tyra Lundgrens fåglar på caméglas från 1935.
Tyra Lundgrens fåglar på caméglas från 1935.Foto: 
1965 gjorde Mona Morales Women by the sea i Aquileiateknik, ett sätt att skära sönder tunna färgöverfång. Det ger ett nät- och slingermönster över ytan.
1965 gjorde Mona Morales Women by the sea i Aquileiateknik, ett sätt att skära sönder tunna färgöverfång. Det ger ett nät- och slingermönster över ytan.Foto: 
Foto: 
Tyra Lundgrens självporträtt från Wien 1920.
Tyra Lundgrens självporträtt från Wien 1920.Foto: 

- Båda hade de kontakt med det italienska bruket Venini även om Mona Morales-Schildt bara praktiserade under en period och inte gjorde eget glas, säger Vivianne Sjölin, ansvarig för de historiska utställningarna.

Båda gjorde de högst personligt glas på Kosta. Tyra Lundgren under bara ett enda år, Mona Morales under tolv år.

Annons

Deras vägar korsades aldrig på bruket men väl i formgivningssammanhang. Efter andra världskriget, inför en utställning på NK i Stockholm, gjorde Mona Morales en så kallad clearingaffär. Hon bytte till sig Veniniglas mot ett antal tyger med Tyra Lundgren-mönster. Italienarna älskade Tyra Lundgrens formspråk.

Läng konstnärlig erfarenhet

I ålder skilde det bara elva år mellan dessa båda Kostas första damer. Men Tyra Lundgren kom till bruket redan 1935, 38 år gammal, Mona Morales först 1958, 50 år gammal.

De hade båda när de kom till Kosta lång konstnärlig erfarenhet. Tyra Lundgren var keramiker men hade under 1920- och 1930-talen arbetat med glas både

i tyska Karlsbad och finska Riihimäki. Mona Morales hade arbetat som assistent åt Wilhelm Kåge på Gustavsberg och hade också, liksom Tyra Lundgren, varit knuten till Arabia i Finland.

- De hade båda internationella utblickar, säger Vivianne Sjölin.

Tyra Lundgren passerade Kosta när hon 1935 var på väg till Paris. Hon skickade sedan sina skisser. Mona Morales bosatte sig under perioder i ett litet rött torp inte långt från bruket.

Kraftfullt glas

Tyra Lundgrens glas är kraftfullt. Både

i skålar och vaser. Hon kom att arbeta framför allt med camétekniken, en blästrad, slipad, polerad och graverad dekor

Annons

- ofta i färg - mot slät enfärgad fond. Formspråket är lätt att känna igen. Säkra linjer, enkla former. Kroppar, fiskar och fåglar. På utställningen finns också ett löv av glas, randat i violett och brunt. På 1930-talet arbetade Tyra Lundgren för Venini bland annat med dessa löv.

I Kostas arkiv finns inte särskilt många objekt av henne. Främst ett antal fina skisser och några glasobjekt.

Traditionell pruduktion

Mona Morales produktion är rik, både objekt och bruksglas. Servisglasen ansluter i sitt formspråk till Kostas traditionella produktion. Objekten speglar hennes personlighet. Hon växlar mellan det tunna och lätta och kom med skönheten till bruket, har det sagts. En världsdam som gjorde vackert glas. Rent av kvinnligt. Rosengömmor, tunnväggiga vaser med dubbla kupor - de kunde vändas upp och ned - skimrande smycken och Ventanavaser och skålar där slipningen öppnade fönster mot glasets olika färgskikt.

Och hon gjorde skålar och ljusstakar med österländskt bulliga kupollock och amplar i samma bulliga former.

Hon fångades visserligen av glaset under sin praktiktid hos Venini men hennes glas är ändå omisskännligt svenskt. Ljust och lätt.

- Det har också drag av Medelhavet, funderar Vivianne Sjölin. Hon seglade under många år med maken författaren Göran Schildt i båten Daphne.

Från Medelhavet kommer det olivgröna, lätt slöjdgrå och milt lila och säkert också tankarna kring de väntande fiskarhustrur hon skildrat i vasserien Women by the sea.

GUNILLA PETRI

gunilla.petri@barometern.se

Gunilla Petri
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons