Annons

Tiden talar för Swatch

Ekonomi • Publicerad 28 januari 2021
Swatch-klockor i en butik Frankfurt, Tyskland. Arkivbild.
Swatch-klockor i en butik Frankfurt, Tyskland. Arkivbild.Foto: Bernd Kammerer/AP/TT

Schweiziska klocktillverkaren Swatch noterar kraftigt minskad försäljning under coronapandemin, närmare bestämt 32 procent.

Reserestriktioner och stängda butiker betydde en förlust på 53 miljoner schweizerfranc, motsvarande drygt 500 miljoner svenska kronor för helåret 2020. Det var första gången på nära 40 år som bolaget levererat röda siffror.

Tiden talar dock för klockbolaget med märken som Omega, Tissot och Longines enligt företaget. I rapporten uppger man att prognosen för 2021 är att försäljningen ska nå upp till samma nivå som före coronapandemin, framförallt driven av en stark utveckling på den kinesiska marknaden.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons