Annons

Swedbanks tjänster fungerar igen

Kunder hos Swedbank ska nu kunna komma åt sina konton igen, efter stora tekniska problem med både kortbetalningar och bankappen.
Ekonomi • Publicerad 1 november 2021
Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg. Arkivbild.
Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Måndagsförmiddagen präglades av stora problem för Swedbanks kunder. Kunderna kunde varken kunnat logga in på hemsidan eller använda apparna.

Enligt medieuppgifter fungerade det inte heller att betala med kort.

Annons

Vid lunchtid meddelar Swedbank att systemen är uppe igen:

– Vi ser att systemen är i gång igen och att kunderna återigen kan komma åt sina tjänster, säger Ralf Bagner, presskommunikatör på Swedbank, till TT.

De kunder som fortfarande upplever problem uppmanas att starta om sin app eller dator.

Swedbank säger sig ha konstaterat vad störningen berott på, men vill inte gå ut med vad det handlar om.

Samtidigt drabbades Nordea på morgonen av problem med vissa kunders Visa-kort.

– Vi hade strax efter klockan 8 en kort stunds problem med vissa kortbetalningar, men problemet är nu löst, säger Viktor Janrik på Nordeas pressavdelning till TT.

– Vårt fokus fram till nu har varit att lösa själva problemet. Det handlade om ett kortsiktigt problem med Visa-kort, som inte drabbade alla.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons