Annons

Volvo Cars har is i magen efter stark höst

Volvo Cars försäljning globalt ökade tydligt i oktober, jämfört med förra året. Men nya coronarestriktioner i många länder kan förändra bilden.
Bilindustri • Publicerad 4 november 2020
Bilbyggandet på Volvo Cars har gått för högtryck under hösten. Arkivbild.
Bilbyggandet på Volvo Cars har gått för högtryck under hösten. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

Volvo Cars har haft en bra höst hittills. I oktober sålde man 7,1 procent fler bilar över hela världen än samma månad förra året.

I både USA och Kina steg försäljningen med omkring 20 procent, enligt ett pressmeddelande från företaget.

"Ser ingen effekt"

Annons

Totalt under årets tio första månader har dock Volvo sålt 9,2 procent färre bilar i år än under 2019. Den stora nedgången i våras, då många längder till stor del stängdes, har inte gått att hämta upp helt.

Nu är vi i en andra våg av covid-19-pandemin. På nytt inför många länder i Europa restriktioner i samhället, för att hindra smittspridning.

– Just nu ser vi ingen effekt av de nya nedstängningarna. De har ju nyss börjat, konstaterar Louise Anderberg, presstalesperson på Volvo Cars.

– Vi får avvakta och se, precis som många andra, tillägger hon.

Minus i Europa

Ingen Volvo Cars-fabrik är stängd av coronaskäl just nu, och det finns inte heller planer på att stänga någon.

– Det är fortfarande stor efterfrågan i många länder, och vi levererar enligt våra planer, så ännu finns ingen anledning till oro. Men vi följer naturligtvis utvecklingen på marknaden.

– Det som händer i Europa nu ser vi inte konsekvenserna av ännu, framhåller Louise Anderberg.

Samtidigt är Europa den av Volvos stora marknader där man hade svagast utveckling redan i oktober – en minskning med 4,6 procent, till skillnad från plussiffrorna på andra håll i världen.

Fler eldrivna bilar

Volvos försäljning av eldrivna bilar, inklusive hybrider, har mer än fördubblats i år.

16 procent av Volvobilarna som sålts världen över under de tio första månaderna 2020 har en elmotor. I Europa är 27 procent, alltså mer än en fjärdedel, av de sålda bilarna helt eller delvis eldrivna.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons