Annons

SBB kände till lånebetyget en vecka innan

SBB visste om nedgraderingen av kreditbetyget redan 2 maj. Men aktiemarknaden fick besked först sex dagar senare, skriver Dagens industri.
Helt naturligt beteende, enligt bolaget.
Ekonomi • Publicerad 9 maj 2023
Utsikt från SBB:s huvudkontor på Strandvägen i Stockholm. Arkivbild.
Utsikt från SBB:s huvudkontor på Strandvägen i Stockholm. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT

Tidningen har läst en skriftlig begäran hos Finansinspektionen om att få senarelägga insiderinformation. Enligt handlingen ska SBB då ha känt till nedgraderingen av kreditbetyget redan 2 maj, en sänkning som när den blev känd 8 maj fick aktiekursen att rasa.

Helena Lindahl, chef för investerarrelationer på SBB, beskriver förfarandet som helt normalt. Det är en del av en pågående dialog mellan kreditvärderingsbolaget och SBB.

Annons

– Innan beskedet är färdigställt är det ratinginstitutet som äger informationen. Det är deras betyg som de publicerar. Vi kan inte publicera ett betyg som de har gett oss. Det skulle vara helt fel. Det är inget bolag som har gjort så någonsin, säger Helena Lindahl till TT.

Beskedet om bolagets så kallade skräpstatus på lånemarknaden, som kreditvärderingsbolaget S&P beslutat om, fick också SBB:s styrelse att på måndagskvällen ställa in nyemissionen som skulle dra in 2,6 miljarder kronor till det skuldsatta fastighetsbolaget. Dessutom sköts aktieutdelningen på framtiden.

Detta sammantaget, ihop med det sargade förtroendet, fick aktien att dyka ytterligare över 15 procent på tisdagen.

Beslutet om nyemissionen togs 28 april, alltså bara några dagar före att SBB, enligt handlingen till Finansinspektionen, fått den interna informationen om det nya sänkta kreditbetyget från S&P.

Grundregeln i ett börsbolags informationsgivning är att eventuell insiderinformation ska delges aktiemarknaden så fort som möjligt. Men det finns omständigheter där man kan frångå detta, och när det sker ska Finansinspektionen underrättas.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons