Annons

Rosa nakna män på parad vid sjukhuset

Nu marscherar de skära männen in i konsthistorien.
På parad står de. Dussinet allvarliga betongmän utanför hus 18 vid Kalmar lasarett.
Genom sin blotta närvaro balanserar de en konsthistoria fylld av nakna kvinnokroppar.
Nyheter • Publicerad 8 december 2003
Annika Ekdahls och Elisabet Svenssons skära män har tagit plats utanför Kalmar lasarett.Foto: Mats Holmertz
Annika Ekdahls och Elisabet Svenssons skära män har tagit plats utanför Kalmar lasarett.Foto: Mats HolmertzFoto: 

– Det är väl dags för några nakna män, tycker konstnären Jan Wiberg, Västervik, som fått placeringen av de skära männen som delprojekt i sitt uppdrag som konstnärlig konsult för husen 2 och 18 vid Kalmar lasarett.

I Blekinge och Kronobergs län väckte männen både upprörda känslor och mycken ömhet. I vintras utanför Blekingesjukhuset i Karlshamn, fick de stickade luvor lagom till jul.

Annons

Nu utgör de en liten uppmuntrande trupp i gråvädret. Militäriskt uppställda mellan de höga husen. Nakna och skära som små grisar, skivade i delar för att vara lätta att flytta. 130 centimeter höga och med anonyme 50-årige Kenneth som förlaga.

De skära männen ingår i ett spännande projekt som drogs igång för ett par år sedan i ett samarbete mellan landstingen i Kalmar, Kronoberg och Blekinge län. Två konstnärer från varje län har gjort varsin skulptur som under ett par år turnerat inom de tre landstingen. Nu står de tre skulpturerna på sin slutgiltiga plats. Kalmar har fått de Skära männen av textilkonstnären Annika Ekdahl och keramikern Elisabet Svensson, båda från Blekinge.

Lasarettshusen 2 och 18 som nu står färdiga efter ny- och ombyggnad, har fått offentlig utsmyckning för totalt 2 miljoner kronor, en halv procent av byggkostnaden.

– Vi har valt att köpa fast konst för ungefär 60 procent av summan och lös konst för 40 procent. En pott pengar, litet drygt 200 000 kronor, har gått till de skära männen, berättar Jan Wiberg, konstnärlig konsult för projektet.

Det är framför allt trapphusen som fått den offentliga konsten.

– Hus 18 har byggts om. Här ha vi behållit trapphusets vackra glasmosaik från Kosta. Vid hissarna finns sedan gammalt de skåp som en gång innehöll brandslangar. Åtta konstnärer från länet som arbetar i olika tekniker och i olika material har fått göra varsin utsmyckning för varsitt brandslagsskåp, berättar Jan Wiberg. I dessa små lådor finns nu skiraste textil, roliga keramiska djur, skulpterat trä, tungt järn, glasmåleri och måleri på papper. En spännande konstutställning som gör vandringen i trapphuset till en upptäcktsresa. Konsten är viktig i miljöer där i övrigt teknik styr.

– I hus 2 samarbetar formgivaren Rolf Sinnemark, Stockholm, som tidigare gjort stora glasväggar på lasarettet och målaren Amar Dawod, Västervik, nyligen Månadens konstnär på Kalmar konstmuseum.

– De har samarbetat i gatuplanet och därefter ansvarat för varsitt plan i sju-våningshuset, berättar Jan Wiberg.

Det är ett spel mellan glasobjekt och glasskivor där Rolf Sinnemark valt att, liksom tidigare, blästrat olika former på glaset och Amar Dawod arbeta med ett rikt svart mönsterspel som ser ut som löpande texter eller detaljer ur kartblad.

Nu återstår endast ett objekt.

– Capellagårdens textilelever har fått i uppdrag att ta fram en textil för en avdelning, säger Jan Wiberg.

Gunilla Petri
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons