Annons

Rädda Smålandsnytt genom att klyva det

"Rädda Smålandsnytt genom att klyva det."
Det föreslår Lars-Åke Engblom, professor vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han tror på ökad närhet till de småländska tittarna i sitt inlägg i vår serie från Smålands akademi.
Nyheter • Publicerad 13 december 2003

Det antas att Småland fått sitt namn av alla de "små länder" som en gång formade landskapet. När det gäller massmediefältet är detta något som gäller än i dag. Småland är inte ett medieområde utan många. Varje stad har av tradition sin egen eller sina egna tidningar och varje län sin egen lokalradio. Därtill kommer flera reklamradio- och ett par reklam-tv-stationer.

Men det finns ett massmedium som förenar eller försöker förena alla smålänningar.

Annons

Det är Smålandsnytt, det regionala tv-nyhetsprogrammet som i år fyller 20 år.

Smålandsnytt har den tacksamma uppgiften att som ensamt nyhetsmedium berätta vad som händer i hela landskapet, men också den otacksamma uppgiften att göra det från ett enda perspektiv, utgivningsortens. Med tre ofta konkurrerande residensstäder, tre konkurrerande län och med flera starka regioner inom dessa är det omöjligt att vara alla till lags alla dagar. Samtidigt som programmet kan förstärka vår småländska stolthet som när Carolina Klüft kommer hem med en guldmedalj kan det försvaga vår gemenskapskänsla om en studioreporter i Växjö misslyckas med att uttala nord- och östsmåländska ortnamn med rätt betoning. Smålandsnytt kan väcka känslor - det är både en styrka och en svaghet för programmet. Mest en styrka, för den dag ett massmedium blir likgiltigt har det förlorat sin funktion.

I framtiden blir det ännu viktigare för våra tidningar, radio-och tv-stationer att ha ett nära förhållande till sin publik. Ju fler kanaler vi får, desto hårdare blir konkurrensen om den tid vi kan ägna oss åt medier.

Hur ska Smålandsnytt framöver kännas lika angeläget - eller helst ännu angelägnare för sin publik? Det borde vara den viktigaste frågan för Smålandsnytt och dess redaktion i dag, men också viktig för alla som ser ett värde i den småländska identiteten. De institutioner och organisationer som har hela landskapet som bas blir allt färre. Frånsett Smålandsnytt och Smålands Akademi har knappast heller några nya tillkommit under senare decennier.

Min egen paradoxala lösning är: Rädda Smålandsnytt genom att klyva det ! Om programmet ska angå sin målgrupp mer bör nyhetsurvalet ske från inte bara ett utan flera olika perspektiv. Till exempel skulle tre olika versioner av Smålandsnytt kunna skapas, Smålandsnytt Kalmar, Smålandsnytt Jönköping och Smålandsnytt Växjö, där stommen i programmet kan vara densamma, men där inslagen presenteras och värderas utifrån vad som är mest intressant i de olika landskapsdelarna.

Alltså inga rena länsnyheter utan ett program, där exempelvis Smålandsnytt Kalmar också har inslag från Kronobergs och Jönköpings län och kanske ibland även från andra angränsande områden. Med den nya digitala tekniken borde det vara möjligt att göra en sådan förändring redan idag, med en begränsad omdisponering av resurserna.

Om några år, 2008 när den digitala sändningstekniken ersatt dagens analoga, har alla svenskar tillgång till minst 40 tv-kanaler, vare sig vi vill eller ej. Då, om inte förr, måste Smålandsnytt vara mycket mer anpassat till sin publik om det skall fortsätta att knyta ihop landskapet.

LARS-ÅKE ENGBLOM

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons