Annons

Oljejätten BP sätter upp klimatmål

Den Londonnoterade oljekoncernen BP siktar på att vara koldioxidneutrala år 2050. Nytillträdda vd:n Bernard Looney anser att bolaget behöver förnya sig.
Men Greenpeace är skeptiskt till hur bolaget ska nå målet.
Ekonomi • Publicerad 12 februari 2020
En av BP:s koldrivna energianläggningar i tyska Gelsenkirchen i januari 2020. I Tyskland har regeringen lagt fram en plan om att stänga koldrivna energianläggningar senast under senare delen av 2030-talet. Arkivbild.
En av BP:s koldrivna energianläggningar i tyska Gelsenkirchen i januari 2020. I Tyskland har regeringen lagt fram en plan om att stänga koldrivna energianläggningar senast under senare delen av 2030-talet. Arkivbild.Foto: Martin Meissner

BP ska genomgå vad som Bernard Looney beskriver som den största omorganiseringen av verksamheten någonsin.

"Världens klimatbudget är begränsad och tar snabbt slut. Vi behöver en snabb övergång till netto noll", säger Bernard Looney, i ett pressmeddelande.

Annons

Men koncernen ger i nuläget inte några detaljer kring hur målet ska uppnås mer än att det rör sig om att få ner koldioxidutsläppen från den egna verksamheten – från brunn till bensinstation – till netto noll till 2050. Dessutom planerar BP inom samma tidsram halvera utsläppen från bolagets produkter, som diesel och bensin.

Miljöorganisationen Greenpeace ifrågasätter hur BP ska gå till väga.

– Ska det ske genom klimatkompensation?, frågar sig Charlie Kronick, på Greenpeace i Storbritannien.

Ett sätt att minska sitt klimatavtryck är genom att köpa certifikat för klimatkompensation.

BP:s tilltag är ändå relativt unikt för branschen där få har satt upp ett mål för att minska sina utsläpp i absoluta tal.

Under förra året producerade BP motsvarande omkring 2,64 miljoner oljefat dagligen. För närvarande släpper koncernen ut cirka 415 miljoner koldioxidekvivalenter per år.

Det är inte första gången BP gör ett försök med åtgärder för att minska sitt klimatavtryck. Planerna på att starta en verksamhet för förnybar energi i början på 2000-talet blev en enorm förlustaffär.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons