Annons

Lyft för soppa och pastasås i coronakrisen

Ekonomi • Publicerad 3 september 2020
Burksoppa och färdiggjord pastasås säljer bra i coronakrisens spår, då allt fler jobbar hemifrån. Arkivbild
Burksoppa och färdiggjord pastasås säljer bra i coronakrisens spår, då allt fler jobbar hemifrån. ArkivbildFoto: J. David Ake AP/TT

Amerikanska Campbell Soup klår förväntningarna, med ett försäljningslyft till 2,11 miljarder dollar under det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, avslutat den 2 augusti. Det kan jämföras med försäljningen på 1,78 miljarder dollar under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Försäljningsframgångar för färdiggjord pastasås och kex i coronakrisen lyfte resultatet. Campbell Soups klassiska soppor på burk har också sålt bra.

Annons

Försäljningsökningen var större än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en försäljning på 2,08 miljarder dollar under kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser från Refinitiv.

Vinsten exklusive engångsposter blev 63 cent per aktie, mot väntade 60 cent per aktie.

För kvartalet som inleddes i augusti räknar Campbell Soup med en försäljningsökning på 5–7 procent och en vinst på 88–92 cent per aktie.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons