GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

L slåss mot C om väljare

Liberalerna ser en växande potential att locka väljare från Centern. Den relativt nye partiledaren Johan Pehrson anses vara en viktig orsak.
Politik • Publicerad 2 augusti 2022
Liberalernas valaffischer presenterades av partisekreterare Maria Nilsson och kommunikationschef Gustav Georgson.
Liberalernas valaffischer presenterades av partisekreterare Maria Nilsson och kommunikationschef Gustav Georgson.Foto: Anders Wiklund/TT

Enligt partiets väljarundersökningar har andelen väljare som kan tänka sig att rösta på L ökat från 15 till 20 procent under sommaren.

De potentiella väljarna står framförallt och väger mellan C och L, men även mellan S och L, enligt L:s undersökningar.

– Johan har tagit en stor plats i debatten och han har varit tydlig. Men vi ser också att vi ökat vårt förtroende i skolfrågan, säger partisekreterare Maria Nilsson.

Nilsson tror att för de som tvekar mellan C och L, så är framförallt regeringsfrågan viktig. L vill ingå i en borgerlig regering tillsammans med M och KD.

– Vi har en bra position något till höger om mitten att ta avstamp ifrån, säger Nilsson.

Känsligt med SD

L vill framställa sig som garanten för en liberal borgerlig regering. En sådan väntas dock behöva samarbeta med SD. C har däremot hittills sagt nej till en regering som samarbetar med SD.

Även för många i L är samarbete med SD känsligt. Därför är det inte aktuellt med gemensamma aktiviteter under valrörelsen, som valturnéer.

– SD är inte våra största fans och vi är ju inte heller deras största fans, säger Nilsson.

L presenterade på tisdagen delar av sin fortsatta valkampanj. Ett huvudbudskap i partiets politiska reklam är "Rösta för ett mindre efterklokt Sverige".

"Har självdistans"

L vill peka på att man under många år tyckt saker som andra partier först på senare tid anslutit sig till. Till exempel mer kärnkraft, svenskt Natomedlemskap och ett starkare försvar. På valaffischerna står bland annat "Hellre utbyggd kärnkraft i dag än planerade elavbrott i framtiden".

L har länge legat långt under fyra procentsspärren till riksdagen. Men sedan Johan Pehrson tog över som partiledare i april har partiet stigit till över fyra procent i mätningarna.

– Johan är erfaren, varm och har självdistans. Han sticker ut från övriga partiledare, säger partiets valledare och kommunikationschef Gustav Georgson.

Pehrson kommer bland annat att vara med i reklamfilm där han försöker förklara för skolbarn att partiet heter Liberalerna inte Linjalerna.

L:s tre viktigaste frågor i valet är skola, integration och klimat.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.