Annons

Konstnär ger eldstaden nya former

Eld ger liv åt relieferna. Det brukbara blir konst när skulptören Anders Lundgren i Mörbylånga skapar en modern eldstad med ett personligt formspråk.
Nyheter • Publicerad 26 september 2006
Anders Lundgren har arbetat i ett halvår i Mysinge stenhuggeri med en kakelugn som är både bruksföremål och konstverk.
Anders Lundgren har arbetat i ett halvår i Mysinge stenhuggeri med en kakelugn som är både bruksföremål och konstverk.Foto: 

- Jag behövde själv en eldstad, säger han, så egentligen har idén vuxit fram ur mitt eget behov.

Nu har han kombinerat sina båda yrken, arkitektens och konstnärens i en kakelugn där volymen påminner om en skulptur och de bärande elementen utformats som naturalistiska reliefer.

Annons

- De senaste åren har jag funderat mycket över vad en boning, en bostad är. Det är platsen där vi skall komma till ro. Mår vi bra hemma, mår vi bättre på alla plan.

Samlades kring elden Från de tankarna var steget inte långt till funderingar kring vad som ursprungligen var en boning.

- Människan samlades kring elden, säger Anders Lundgren. Här stannade hon upp för att samtala och lyssna till berättelser.

Anders Lundgren, som gjort flera offentliga skulpturer på Öland och som de senaste åren undervisat på Ölands folkhögskola, ville skapa en eldstad i kalksten som samtidigt var en konstnärlig utsmyckning. Regionförbundet fann idén intressant och bidrog med så kallad såddfinansiering, ekonomiskt stöd till tekniskt nyskapande produkter som kan utvecklas till en lönsam affär.

- Jag har alltid tyckt om kalkstenen, säger Anders Lundgren.

- Kalksten har en spännande yta som ger liv åt skulpturer. Men det är också ett svårhanterligt och självsvåldigt material som inte går att få i grova skivor och vars yta plötsligt kan brytas av en ortoceratit.

Bord och eldstad i ett Anders Lundgren byggde sin eldstad som ett dubbelbord med en överbyggnad av rektangulära kalkstensplattor placerade i ett rutmönster runt värmerören. De bärande elementen bildar två kryss. Ett kryss är ben, ett kryss bär "bordsskivan" över spisens insats.

- De vertikala kalkstensskivorna som inramar elden gav mig plötsligt sex fria ytor att arbeta med, säger han. Ytor som jag kunde utsmycka med reliefer. Så gjorde redan de gamla egyptierna och efter dem grekerna. De modellerade fram reliefer på tympanonfälten, ja till och med på pelarna. Det gav liv åt byggnaden utan att dess volym stördes. Jag har jobbat på samma sätt. Eldstaden är en enhet, en kraftfull skulptur. Till det har jag lagt sex olika reliefer som får ljus från elden.

Eldstaden är byggd av hyvlad kalksten. Ljuset kan spela över den grova ytan. Relieferna får liv av eldens fladdrande sken.

- Jag har arbetat med tankar kring lätthet och luft, säger Anders Lundgren. Lättheten ställs mot den grova kalkstenen och mot ugnens kraftfulla uttryck. På kalkstensskivorna syns en fjäril, två fågelvingar och en ängel. En labyrint står för mystiken, för människans lockelse till det mytiska. Som pendang till ängeln betraktar en människa i profil den flammande elden. Kalkstenskinden färgas rosa av eldens sken.

Annons

Konst och bruksföremål - Det här är konst, men jag behöver inte kalla det för konst, säger Anders Lundgren. Det är också ett bruksföremål.

Den flammande elden förstärker reliefens tunna linjelek. Vingarna tycks röra sig lätt i det svaga eldskenet. Över labyrinten sveper ett magiskt ljus.

- Jag har valt just de här bilderna för den här eldstaden men jag kan naturligtvis hugga vilka reliefer som helst, säger Anders Lundgren. Var och en kan få sina egna personliga bilder.

Gunilla Petri
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons