Annons

Kinnevik stöps om – säljer Millicom

Ut med det gamla, in med det nya. Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik gör sig av med ytterligare ett stort innehav, Millicom, från Jan Stenbecks dagar vid rodret.
Ekonomi • Publicerad 4 juni 2019
Kinnevik avyttrar hela sitt innehav i Millicom. På bilden Kinneviks vd Georgi Ganev. Arkivbild.
Kinnevik avyttrar hela sitt innehav i Millicom. På bilden Kinneviks vd Georgi Ganev. Arkivbild.Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Kinnevik har beslutat att sälja elva miljoner av sitt totala innehav om 38 miljoner aktier i teleoperatören Millicom. Som en direkt konsekvens rasade Millicomaktien med runt tio procent medan Kinnevikaktien låg i det närmaste stilla.

Erbjudandet motsvarar cirka 29 procent av Kinneviks totala innehav i telekombolaget. Resterande innehav delas ut till Kinneviks ägare.

Nya investeringar

Annons

Beskedet innebär att Kinnevik får loss en massa pengar, i runda slängar fem miljarder kronor, som ska investeras i nya tillväxtbolag, företrädesvis i onoterade bolag i Norden och USA. Men kapitalet kan också komma att användas till investeringar i befintliga bolag i portföljen. Att gå in i några nya sektorer är inte aktuellt i dagsläget, säger vd Georgi Ganev på en telefonkonferens.

Han beskriver beskedet att lämna Millicom som en monumental dag för Kinnevik. Millicom bildades av Kinnevik och dåvarande ledaren Jan Stenbeck för 30 år sedan, under en tid då Stenbeck bröt flera av de svenska monopolen inom tele och tv.

Bara Tele2 kvar

Av de gamla Stenbeckinvesteringarna återstår egentligen bara Tele2. Under åren har Kinnevik lämnat mediebolagen MTG och Metro, skogsbolaget Korsnäs med flera. Bland de mer kända bolagen i portföljen finns numer näthandelsbolagen Zalando, Nelly och Mathem.

Samtidigt flaggar Georgi Ganev för att den ordinarie aktieutdelningen kommer att bli lägre, detta som en konsekvens av att Kinnevikportföljen kommer att vara mer inriktad på tillväxtbolag som i det kortare perspektivet inte ger samma avkastning i reda pengar.

Olle Lindström/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons