Annons

It-boom och sprickande bubbla i ny utställning

Kultur • Publicerad 14 april 2020
Internetsurfning anno 1996, när it-bubblan hade börjat växa i Sverige. Arkivbild.
Internetsurfning anno 1996, när it-bubblan hade börjat växa i Sverige. Arkivbild.Foto: Morten Holm

Netscape, Spray, Icon och Boo.com. Internetboomen kring millennieskiftet ekar av dåtidens hajpade namn och via den nya utställningen "Boomen, bubblan och det svenska it-undret" kan man på Internetmuseum frossa i nostalgi över en tid för inte så länge sedan, då internet varken hade bilder, filmer, länkar eller sidor.

Däremot fanns det gott om svenska entreprenörer som visste att internet skulle förändra allt. It-boomen var ett faktum – liksom kraschen som skakade börsen under 947 dagar av nedgång.

Annons

"När bubblan sprack rasade börsen, företag gick i konkurs och småspararna tog den största smällen. Den nya utställningen skildrar hur vi hamnade där, it-bolagen som startade i slutet av 90-talet, den nya affärslogiken, och att Leif "Loket" Olsson på bästa sändningstid i TV4 lärde svenskarna vad det innebar att köpa Telias ”folkaktie”. Men framförallt berättar utställningen vad dåtidens entreprenörer och idéer har betytt för det som i dag kallas det svenska it-undret", säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen om utställningen.

Internetmuseums utställning ”Boomen, bubblan och det svenska it-undret” är digital och öppnar tisdagen den 14 april på internetmuseum.se.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons