Annons

Inget behov av nya köpcentrum på 15 år

Ekonomi • Publicerad 1 maj 2019
Den ökande e-handeln har fått intresset för köpcentrum att svalna. Arkivbild.
Den ökande e-handeln har fått intresset för köpcentrum att svalna. Arkivbild.Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Det verkar vara svårt att motivera ett nytt köpcentrum när allt fler väljer att shoppa på nätet. Antalet planerade köpcentrum och handelsplatser i Sverige har minskat med 12 procent jämfört med förra året, rapporterar .

Sedan toppnoteringen 2017 har handelsprojekten minskat från 2,6 till 1,9 miljoner kvadratmeter, enligt en ny kartläggning från Swedish Shopping Centre Directory (SSCD). Det är den lägsta noteringen sedan SSCD började kartlägga handelsprojekten.

Annons

Enligt en kommande prognos från HUI Research finns det inget behov av nya butiksytor de närmaste 15 åren, skriver Di.

Analysföretaget ser en tillväxt för detaljhandeln på ringa 8 procent fram till 2032, mätt i fasta priser. Den fysiska handelns marknadsandel beräknas falla från 90 till 70 procent under samma period.

– E-handeln har tagit över stafettpinnen som detaljhandelns tillväxtmotor och det är tydligt att den fysiska köpfesten är slut, säger Monica Bruvik, senior analytiker på HUI Research.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons