Annons

Ihopsamlade berättelser blev prisad film

En filmisk totalupplevelse av en plats – närmare bestämt skånska Kvidinge – är vad som utlovas i den abstrakta och lätt oroväckande långfilmsdebuten "Säsong", som nu ska visas runt om i landet.
Film • Publicerad 2 maj 2019
"Säsong" utspelar sig i det lilla skånska samhället Kvidinge. Pressbild.Foto: Plattform produktion

Två kor har rymt till skogs och det sägs att de har blivit förvildade. En liten flicka lägger metodiskt upp mördarsniglar på tågspåren samtidigt som solen spelar på höbalar och polska gästarbetare gör sig hemmastadda. Platsen är Kvidinge i norra Skåne, en liten by med omkring 2000 invånare. I filmen "Säsong" skildras tillvaron ur regissören John Skoogs egensinniga perspektiv.

– Jag är uppvuxen där och mina föräldrar har kvar sin gård. Jag och mitt team med bland andra fotografen Ita Zbroniec-Zajt ("Yarden") har gjort flera kortfilmer där så folket i trakten är ganska vana vid oss nu.

Övergav det förväntade

Annons

Upprinnelsen till filmen var ett erbjudande om att göra ett fotografarbete till Kvidinges 700-årsjubileum. John Skoog fotograferade men blev inte nöjd.

– Det blev liksom för bra. Alla de förväntade bilderna, typ "den nedlagda bensinmacken". Det blev halvtråkigt och i stället bestämde jag mig för att göra ett arbete kring historier, så jag bad folk att berätta något som var sant, handlade om platsen och som kunde rymmas på ett A4:a.

Under en sommar fick John Skoog ihop 75 historier, som tillsammans skapade ett porträtt av platsen.

– Till slut bildade de ett slags nätverk. Sedan skrev jag manus med den polska teaterregissören Anna Karisinska och då bestämde vi att vi skulle ha med några av de här berättelserna som voice-overs. De blev som ett fundament för filmen.

Fiktion eller inte?

Efter att filmen vann huvudpriset Dox:award vid den prestigefyllda dokumentärfilmfestivalen Cph:Dox i Köpenhamn tidigare i år fick den en stämpel som just dokumentär. Vilket inte riktigt stämmer.

– Jag tänker på den som en fiktionsfilm men med råmaterial som är dokumentärt. De filmer jag tycker mest om av Agnès Varda och Chantal Akerman är ofta gjorda på det sättet – med dokumentära ögonblick i fiktiva historier. Det kan bli riktigt starkt och det är nog så jag tänker på film, att jag inte riktigt gör den åtskillnaden.

Plattform produktion, grundat av Ruben Östlund och producenten Erik Hemmendorff, distribuerar filmen, som ska visas på utvalda biografer.

– Det finns mycket att säga om hur filmindustrin visar filmer, det blir ofta väldigt standardiserat. Vi kände att vi ville göra det själva, då får man större kontroll över visningssituationen. Just den här filmen passar så bra på biografer och det är så sjukt kul att den ska visas nu.

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons