Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Förslag: Hårdare tag mot elsparkcyklar

Stockholms stads grönblå styre vill ta en avgift för varje elsparkcykel och införa särskilda parkeringszoner för fordonen.
Elsparkcykel på trottoaren i Stockholm. Arkivbild.
Elsparkcykel på trottoaren i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT

Böter och appar där allmänheten kan rapportera in felparkerade elsparkcyklar har inte räckt till för att få bort röran av slarvigt parkerade sparkcyklar, enligt Stockholms stads grönblå politiker.

"Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel. Därför kommer vi att ställa krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar, med en årlig avgift på 1 400 kronor per fordon", säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Parkeringszonerna är tänkta att inrättas på platser med många elsparkcyklar och där ska det vara förbjudet att parkera utanför zonen. Dessutom ska gps-system hindra cyklarna från att lämnas där det råder parkeringsförbud.

"Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats", säger Daniel Helldén.

Enligt Stockholms Handelskammare är en kommunal avgift på elsparkcyklar troligtvis inte är förenlig med lagstiftningen.

Läs mer