Forskare döper bakteriedödare efter Reeves

Skådespelaren Keanu Reeves är effektiv på att ta död på motståndare i "John Wick"-serien. Lika effektivt tar substansen keanumycin död på svamp, enligt en tysk forskargrupp.
Forskning • Publicerad 7 mars 2023
Keanu Reeves får dödligt ämne uppkallat efter sig. Arkivbild.
Keanu Reeves får dödligt ämne uppkallat efter sig. Arkivbild.Foto: Alberto Pezzali/AP/TT
Gråmögel kan bland annat drabba jordgubbar hårt. Arkivbild.
Gråmögel kan bland annat drabba jordgubbar hårt. Arkivbild.Foto: Berit Roald/NTB/TT

Gråmögel (Botrytis cinerea) vill vi gärna undvika i jordgubbslandet. Kanske kan Keanu Reeves namne komma att göra en insats där.

Keanumyciner, en naturlig produkt som hittats i bakterisläktet Pseudomonas, har visat sig effektivt ta kål på gråmögel.

Förhoppningen är att de så kallade lipopeptiderna i framtiden kan användas som bekämpningsmedel.

"Lipopeptiderna dödar så effektivt att vi döpte dem efter Keanu Reeves eftersom han också är extremt dödlig i sina roller", säger Sebastian Götze vid Leibniz Institute, huvudförfattare vid studien som publicerats i Journal of the American Chemical Society, i ett pressmeddelande.

Forskarna testade att avlägsna ämnena från bakterien i fråga och smetade på vätskan på hortensiablad som var utsatta för gråmögel. Det visade sig effektivt för att stoppa mögeltillväxten. Och eftersom ämnena är biologiskt nedbrytbara borde de kunna vara mer miljövänliga än kemiska bekämpningsmedel.

Forskarna testade också keanumyciner på svampsorten Candida albicans, som finns naturligt på människokroppen, men som kan leda till infektioner. Även här var ämnena enligt forskarna effektiva. Eftersom de inte heller verkar vara giftiga för människoceller och är effektiva mot svamp i små doser kan de potentiellt användas i läkemedelsindustrin, där det finns relativt få läkemedel mot svampinfektioner.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.