Annons

Fjällresandet ökade flera hundra procent

Många befann sig på resande fot i påsk. Framför allt ökade resandet till fjällen kraftigt jämfört med förra året, visar statistik från Telia.
Resor • Publicerad 6 april 2021
Resandet till fjällen ökade med nästan 1|000 procent den här påsken jämfört med i fjol. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT

Med hjälp av mobildata kan svenskarnas rörelsemönster analyseras, och färsk statistik visar att långresandet under påsken (skärtorsdag–påskdagen) ökade kraftigt jämfört med motsvarande långhelg 2020. För skidorterna handlar det om flera hundra procent.

– Vi ser en stor ökad rörlighet jämfört med förra påsken, men det kanske inte är så konstigt eftersom restriktionerna var väldigt stränga förra året och många skidorter då hade stängt, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområdet dataanalys på Telia.

Stor ökning

Annons

Exempelvis ökade resandet från Stockholm till Jämtland med 960 procent jämfört med i fjol. Resorna från Västra Götaland till Dalarna ökade med 499 procent och resorna från Skåne till Jämtland med 253 procent.

Även i en jämförelse med påsken 2019 ökade resandet till fjällen.

– Det kan troligtvis förklaras av att fler valde utlandssemester då och det är fortfarande inte är ett alternativ, säger Kristofer Ågren.

Även Gotland ser en ökning jämfört med 2020 på 350 procent från Stockholmsregionen. Det är dock en minskning med 36 procent jämfört med 2019.

Långresor minskar

Men även om fjällen lockade många i år minskar långresandet totalt sett i en jämförelse med påsken 2019. Från Västra Götaland gjordes totalt 36 procent färre långresor i år jämfört med 2019. För Stockholm och Skåne är motsvarande siffror –22 respektive –43 procent.

– - Det är en betydande minskning. På det stora hela reser vi mindre, men vi reser mer till fjällen. De flesta håller sig fortfarande på hemmaplan och kanske väljer att göra kortare utflykter och resor, säger Kristofer Ågren.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons