Annons

Färre nöjda med Postnords tömningstider

Andelen som är nöjda med utdelningen av post har ökat marginellt – men allt färre svarar att Postnords tömningstider passar dem. Det framkommer i Post- och telestyrelsens (PTS) postundersökning.
Ekonomi • Publicerad 1 april 2022
Knappt hälften av de som tillfrågats i undersökningen svarar att Postnords tömningstider passar dem i hög grad eller helt och hållet. Arkivbild.
Knappt hälften av de som tillfrågats i undersökningen svarar att Postnords tömningstider passar dem i hög grad eller helt och hållet. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT

Nästan hälften av de som tillfrågats i undersökningen svarar att Postnords tömningstider passar dem i hög grad eller helt och hållet. Det innebär en minskning med 18 procentenheter sedan 2019.

Att färre är nöjda med tömningstiderna kan bero på att brevlådor sedan 2019 töms tidigare på dagen, ibland redan klockan 9.00 på morgonen, skriver PTS.

Annons

Fyra av tio uppger att de under den senaste tiden fått post som egentligen tillhör någon annan. Den andelen har i stort sett varit densamma sedan 2014.

70 procent av de tillfrågade svarar att de är mycket eller ganska nöjda med kvaliteten på utdelningen av sin post, vilket är en ökning med fyra procent sedan 2019.

13 procent svarar att de är mycket missnöjda eller ganska missnöjda med kvaliteten i postutdelningen – en minskning med åtta procentenheter. Av dem anger 61 procent att det beror på att de anser att posten inte kommer fram i tid. 53 procent uppger att det beror på att de får post som inte tillhör dem och 41 procent uppger att deras post kommer till någon annan.

1 132 personer svarade i undersökningen, utifrån ett urval om 5 000 unika telefonnummer från hela riket.

Fakta: Användning av posttjänster 2022

De flesta svenskar får maximalt fem brev i veckan. Drygt 13 procent av de svarande anger att de får mellan sex och tio brev i veckan.

De flesta svenskar lägger mellan 51 och 200 kronor per år på att skicka brev.

80 procent svarar att de köpt eller sålt en vara via internet det senaste året.

Hälften av de som svarat på undersökningen anger att de har ett serviceställe inom en kilometers avstånd.

Fyra av tio uppger att de under den senaste tiden fått post som egentligen tillhör någon annan.

Källa: Post- och telestyrelsens postundersökning

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons