Annons

Färgglad framtid efter undergången i "Rage 2"

Livet efter undergången är sällan roligt eller speciellt färgrikt. Det vill Avalanche Studios ändra på med nya spelet "Rage 2".
Spel • Publicerad 12 maj 2019
Magnus Nedfors, kreativ chef, och John Fuller, exekutiv producent, på Avalanche Studios som i dagarna släpper actionspelet "Rage 2".Foto: Stina Stjernkvist/TT

Det finns en klassisk scen i mockumentären "Spinal Tap" från 1984 där det fiktiva bandets gitarrist Nigel Tufnel (Christopher Guest) förklarar hur gruppen alltid kan ta i lite extra när det behövs eftersom förstärkarna går upp till elva istället för vanliga tio. När han ställs inför följdfrågan varför bandet inte bara ser till att öka nivån på vanliga tio svarar han blankt: "De här går upp till elva".

Att skruva upp något till elva har därefter blivit synonymt med att ta ett koncept bortom det normala och in i det överdrivna. Enligt John Fuller, exekutiv producent för "Rage 2", är det precis vad man har eftersträvat under utvecklingen av det actionfyllda spelet:

Annons

– Vi har haft det som mantra från början. Sedan har det visat sig att det vi tyckte var elva från början kanske snarare var en sjua. Skalan har förflyttat sig. Så nu ligger vi kanske på 27–28, säger han.

Färg och glädje

I spelet märks denna inriktning tydligt på det visuella. Där det första "Rage" var som John Fuller beskriver det "brunt, sandigt och öde" är "Rage 2" något helt annat.

– Det har varit drivande att få in färg i världen igen. Vi ville tillbaka till att det kan vara roligt med postapokalyptiskt, det finns inte bara sand utan djungler och träsk också, säger Magnus Nedfors.

Glädje har varit ett annat ledord under utvecklingen. "Rage 2" tar inte sig självt på för stort allvar trots rejält med vapen och våld.

– Vi gillar action, men det ska vara roligt. Spelarna ska ha kul när de spelar spelen och vi vill låta dem experimentera mycket. Det är jätteviktigt för oss och även för Id, säger Magnus Nedfors.

Id är samarbetspartnern Id software som förutom att vara företaget bakom det första "Rage" också anses vara skapare av FPS-genren med titlar som "Wolfenstein", "Doom" och "Quake".

"Triggar varandra"

Enligt Nedfors och Fuller har samarbetet präglats av fria tyglar, men också samförstånd och en hälsosam tävlan.

– Vi triggar väl varandra, och det är därför som vi hamnar på 27 till slut på skalan. Man hjälper varandra att vrida upp det mer och mer. Det har varit ett kul samarbete på det sättet att man alltid ska vara värre än den andre, säger Magnus Nedfors.

För Avalanche Studios är "Rage 2" inte den första kontakten med en postapokalyptisk värld. Företaget utvecklade "Mad Max" så sent som 2015.

– Skillnaden är att i "Rage 2" beskriver vi det hela som en post-postapokalyptisk värld, det är början på en civilisation, början på strukturer. Det är inte kamp om varje droppe vatten, den tiden är förbi. Vi har otroligt mycket frihet att plocka ur den verkligheten, säger John Fuller.

Marcus Alexandersson/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons