Annons

C: Fördubbla svensk produktion av biobränsle

Sverige ska bryta importen av rysk energi genom en storskalig satsning på biodrivmedel, enligt Centerpartiet.
C vill satsa 2,3 miljarder kronor på inhemsk produktion.
Politik • Publicerad 1 april 2022
Restprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle.
Restprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle.Foto: Henrik Holmberg/TT

Sverige ska kunna bli nettoexportör med en helt ny strategi kring biobränslen, säger partiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin.

– Vi har en situation i Sverige och Europa där det blivit tydligt att vi inte kan ha den osäkerhet vi har kring drivmedel. Den ryska andelen är mycket stor, vilket har skapat ett beroende som i sin tur gör att Ryssland kan agera som de gör i Ukraina.

Annons

– Vi vill öka oberoendet och den svenska produktionen. Det skapar dessutom jobb och företag här i Sverige, säger han.

God tillgång

År 2020 var endast 12 procent av de biodrivmedel som användes i Sverige baserade på svenska råvaror, trots goda tillgångar på biomassa jämfört med många andra länder, skriver Energimyndigheten i en rapport från förra året.

Sverige importerar majoriteten av de råvaror och det biodrivmedel som används. Kapaciteten att producera inhemska biodrivmedel uppskattas till cirka 9 TWh för 2021. För tre år sedan använde transportsektorn cirka 17 TWh.

Centerpartiet vill satsa 2,3 miljarder kronor i vårändringsbudgeten på att öka produktionen – enligt partiet skulle satsningen innebära en fördubbling.

– Man behöver ta ett helhetsgrepp för att maximera produktionen i Sverige, säger Rickard Nordin.

Stöd till industrin

Framför allt handlar det om att använda restprodukter från skogsindustrin, som trädtoppar och sågspån.

Regeringen bör sjösätta en biodrivmedelsstrategi, likt elektrifieringsstrategin, som ska staka ut den långsiktiga planen för hur Sverige kan öka produktionen och bli nettoexportör av hållbara bränslen.

Partiet vill också se ett investeringsstöd inom ramen för industriklivet på 600 miljoner kronor om året de kommande tre åren till anläggningar som kan producera förnybara drivmedel med ny teknik.

Därutöver behövs ett produktionsstöd där producenter under tio år garanteras stöd motsvarande merkostnaden för att producera förnybart gentemot det fossila drivmedlet. Totalt ska det ligga på 500 miljoner kronor.

– Du försäkrar dig mot låga priser på råolja, och samtidigt försäkrar du konsumenterna om att få lägre priser vid pump, säger Nordin.

Dyrare än diesel

Annons

Sedan Rysslands anfallskrig mot Ukraina har efterfrågan på biobränslen som etanol, biodiesel och biogas ökat och priset på den förnybara biodieseln HVO (hydrerad vegetabilisk olja) skjutit i höjden.

I mitten av 2020 handlades drivmedlet för drygt 14 kronor litern, priset för HVO100 ligger nu på drygt 28 kronor – dyrare än både bensin och diesel.

Centerpartiet vill också ge nya biodrivmedelsanläggningar ett snabbspår i tillståndsprocesser, omställningen ska inte hindras av processer som dras i långbänk, säger Rickard Nordin.

– Regeringen har sagt att man vill öka den inhemska produktionen, utan att lägga förslag eller några pengar. Så här serverar vi regeringen ett förslag som de kan anamma.

Fakta: Sveriges användning av biobränslen

I Sverige användes under 2019 cirka 17 TWh biodrivmedel (flytande och gasformiga) i transportsektorn och ytterligare cirka 3 TWh i arbetsmaskiner inom främst industri samt jord- och skogsbruk.

Inom transportsektorn bestod den största mängden, 14 TWh, av biodiesel. Av denna bestod nästan 11 TWh av HVO (hydrerad vegetabilisk olja) medan resterande cirka 3,5 TWh bestod av FAME (fettsyremetylester), huvudsakligen i form av RME (rapsmetylester). Etanolanvändningen i transportsektorn uppgick till cirka 1 TWh, till största delen som inblandning i bensin. Användningen av biogas i transportsektorn uppgick till cirka 1,5 TWh.

Energimyndigheten skriver i sin rapport från 2021: Om ytterligare styrmedel införs finns goda förutsättningar att öka produktionskapaciteten för biodrivmedel från inhemska råvaror. Under gynnsamma förhållanden skulle det kunna röra sig om cirka 10 TWh till 2030 uttryckt i färdiga biodrivmedel, vilket motsvarar cirka 20 procent av den mängd biodrivmedel som väntas efterfrågas samma år.

Källa: Energimyndigheten

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons