Annons

Baksidan av framsidan

I videoaffären flackar blicken över de hundratals hyrfilmerna och hjärnan letar febrilt efter ett lämpligt offer att slå de spänningstörstande klorna i. Om det inte vore för texterna på baksidan av fodralen skulle det om möjligt vara ännu svårare att ledsagas i djungeln av filmer. Frågan är vem det är som förför våra sinnen med dessa lockande sammanfattningar.
Nyheter • Publicerad 15 januari 2003
Vilka skådespelare som är med och igenkänningsfaktorn kan spela rätt stor roll för valet av videofilm, säger Annica Jansson.
Foto: Pressens Bild
Vilka skådespelare som är med och igenkänningsfaktorn kan spela rätt stor roll för valet av videofilm, säger Annica Jansson. Foto: Pressens BildFoto: 

Omslag. Annika Jansson är 25 år och är en av dem som författar baksidetexter för SF i Stockholm. Hennes uppgift är att ta hand om det material som följer med de utländska filmerna som SF köper in.

- Jag koordinerar omslagen, skriver baksidetexter och ser till att allt material faller på plats. Jag har även hand om press och PR.

Annons

Annika är alltså den som bestämmer hur filmen kommer att se ut när den möter dig i videohyllan. Och som bekant har en videoaffär ett storskaligt utbud.

- På ett år ser jag ungefär 90 filmer. Jag tittar på alla filmer som jag jobbar med, förutom de som redan har vistas på bio och som då redan har allt svenskt material klart.

Lika lite som alla gillar att se James Bond klara sig ur omöjligheter, faller inte verken från Stephen King alla filmhungriga själar i smaken. Men som omslagsmakare har man inte privilegiet att själv få välja film.

- Man får inte lägga någon personlig uppfattning i det man gör. Det gäller att hitta de säljande delarna i filmen även om man inte gillar den själv.

- Självklart kan man lita på baksidetexterna eftersom det mest är handlingen som beskrivs. Om det står att filmen är rolig är det ju olika från person till person, men oftast skrattar man alltid någon gång under filmen.

De flesta filmers omslag pryds även med hedrande citat från filmrecensenter eller fina betyg från tidningar och tv-program.

- Det är aldrig vi som letar efter citaten. Allt sådant kommer tillsammans med resten av materialet som rör filmen, förklarar Annika.

Att stå och vela i videoaffären kan ta evigheter. För Annika som är erfaren i branschen borde det vara lättare att sortera ut guldkornen.

- Vilken film jag väljer att hyra beror på humöret. Men mycket vikt ligger på framsidan eftersom man oftast väljer de filmer som sticker ut. Vilka skådespelare som är med är också viktigt, igenkänningsfaktorn kan spela rätt stor roll. Efter att man har gjort detta urval kanske man läser på baksidan.

Varje bolag har en eller flera olika omslagsmakare. Det betyder att Annikas besök i videohyllorna kan leda till att hon läser texter skrivna av någon annan på fodralet till filmen hon siktat in sig på.

Annons

- Det är väl en yrkesskada, att man jämför med vad andra skriver och tänker på hur de har gjort.

Att vara omslagsmakare är inte något av de vanligaste jobben. Men som alla yrken krävs det en hel del studier för att bemästra det.

- Jag är marknadsekonom och har pluggat marknadsföring. En del av studierna ligger på målgrupper vilket är viktigt att ha koll på när man håller på med sådant här.

Vem vet, kanske är det Annikas handlag som får dig att välja film nästa gång du står och letar bland hyllorna.

Text: Josefin Åkesson

josefin.akesson@barometern.se

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons