Annons

Antik hoj gör comeback

Med gigantiskt framhjul och obefintlig broms är den både svår och riskfylld att cykla på. Det stoppar inte entusiasterna – intresset för den antika cykelmodellen höghjulingen växer.
Numera går det att köpa svensktillverkade cyklar – och i sommar hålls första tävlingen i Sverige i modern tid.
Fritid • Publicerad 10 februari 2020
Cyklisterna Mattias Nordström (t v) och Roland Nihlén (t h) samt tävlingsarrangören Per-Olof Kippel på cykeltur i Ystad.
Cyklisterna Mattias Nordström (t v) och Roland Nihlén (t h) samt tävlingsarrangören Per-Olof Kippel på cykeltur i Ystad.Foto: Johan Nilsson/TT
Cyklisten Mattias Nordström är redo inför sommarens tävlingar i Skåne.
Cyklisten Mattias Nordström är redo inför sommarens tävlingar i Skåne.Foto: Johan Nilsson/TT
Per-Olof Kippel tillverkar höghjulingar i Tomelilla som han säljer till hela världen. Fenomenet är ännu litet – men runt 50 cyklar såldes förra året.
Per-Olof Kippel tillverkar höghjulingar i Tomelilla som han säljer till hela världen. Fenomenet är ännu litet – men runt 50 cyklar såldes förra året.Foto: Johan Nilsson/TT
Höghjulingen - inte helt lätt att cykla på. Det krävs visst utrymme för att kunna vända.
Höghjulingen - inte helt lätt att cykla på. Det krävs visst utrymme för att kunna vända.Foto: Johan Nilsson/TT

– Det är en dröm, något man aldrig trodde man ska få prova, säger cykelentusiast Mattias Nordström innan han graciöst svingar sig upp och trampar iväg längs med en strandpromenad i utkanten av Ystad.

"Galen spänning"

Han är van vid mountainbike, cykelcross – till och med enhjuling. Sedan ett tag tillbaka satsar han även på höghjuling.

Annons

– Man sitter så mycket högre, så det blir en galen spänning. Man vet egentligen inte hur det går för man kan inte stanna, förklarar han och liknar cyklingen vid att köra ett litet flygplan på land.

Nu handlar det förvisso om en ganska svårtrampad upplevelse. Knappast något för alla – däremot en ny möjlighet för den som söker spänning på lite högre höjd, om man frågar den lilla men växande skaran av entusiaster i Sverige. Många trodde kanske att höghjulingens tid passerat för länge sedan. Dagsländan gjorde snabbt entré med sitt stora hjul under 1800-talets senare del. Men försvann abrupt, då den snabbt kom att ersättas av den mer lättcyklade modellen som vi är mest vana vid att se i dag.

Nu är varianten med sitt gigantiska framhjul här igen.

– Höghjulingen gör comeback, framförallt till sommaren då vi ska ha stort race i Sverige, säger Per-Olof Kippel som tillverkar höghjulingar och nu ordnar tävling.

Några hundra

Enligt Kippel blir det då – för första gången i modern tid – en svensk tävling för just höghjulingar. Deltagare från flera länder dyker upp i Skåne – från Mexiko till Tyskland och Kanada. Även medlemmar från den svenska nystartade höghjulingsklubben kommer att vara med och fajtas.

Cykelfenomenet med höghjulingar må än så länge vara litet här – men ute i Europa är det finns det fler höghjulingsfrälsta.

– Det finns några hundra som regelbundet träffas och tävlar.

Vad ska den som är sugen på att testa då tänka på? Ta på en hjälm och se till att ha med sällskap som kan hjälpa dig när du klättrar upp, tipsar Mattias Nordström.

– Man kliver ju aldrig upp själv första gången. Då vet man inte vad som händer.

Anna Karolina Eriksson/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons