Annons

Annonslyft i tredje kvartalet – valet bidrog

Ekonomi • Publicerad 11 november 2022
Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. Arkivbild
Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. ArkivbildFoto: Helena Landstedt/TT

Dagspressens intäkter från annonser från webben, appar och tryckta tidningar lyfte med 11 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period ett år tidigare, enligt branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Annonsering med koppling till valet i september bidrog till utvecklingen.

Annons

För tryckta kanaler ökade annonsintäkterna med 9 procent till 458,9 miljoner kronor, medan det för digitala annonsintäkter blev ett lyft på 17 procent till 220,5 miljoner kronor.

”Både den tryckta och digitala annonsaffären växte för sjätte kvartalet i rad. Vi gläds också åt att landsortspressen börjar knappa in på kollegerna i storstäderna när det gäller tillväxten på den digitala sidan", skriver TU:s vd Johan Taubert i en kommentar.

"Samtidigt oroas vi av allt starkare signaler om lågkonjunktur, som förväntas leda till stigande arbetslöshet och än mer ekonomiskt pressade hushåll. Det riskerar att hämma såväl annonsörernas som konsumenternas vilja och förmåga att bidra till finansieringen av fri och oberoende journalistik i Sverige", tillägger han.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons