Annons

Allt fler anmäler till ARN

Konsument • Publicerad 1 februari 2020
Allmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Arkivbild.
Allmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

I fjol kom det in 20 713 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är en ökning med 18 procent jämfört med året innan, skriver Dagens Nyheter.

– Kännedomen om reklamationsnämnden har blivit större genom att företagen numera är skyldiga enligt lag att informera konsumenter om att vi finns i de fall som man inte kommit överens, sade Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, till TT i december i fjol.

Annons

En annan förklaring till ökningen är att fler konsumenter blivit medvetna om sina rättigheter, enligt Isgren.

Resor är det område där det kommer in flest anmälningar, 5 346. Därefter följer motor och allmänna ärenden.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons