Annons

Hyresgäst fick hög faktura efter flytt – oenighet om skadestånd

Efter att ha flyttat fick en hyresgäst hos Nybro bostads ett krav på drygt 52 000 kronor för skador denna ska ha orsakat i bostaden. Hyresvärden hänvisar till onormalt slitage, men hyresgästföreningen höll inte med utan menade att kravet var oskäligt. Under de 29 åren hyresgästen nyttjade bostaden hade inget löpande underhåll skett.
Nybro • Publicerad 25 juni 2020 • Uppdaterad 26 juni 2020
Oenighet om skadeståndskrav. Nybro bostad krävde en hyresgäst på ett skadestånd på 52 000 kronor. Hyresgästföreningen menade att det var oskäligt.
Oenighet om skadeståndskrav. Nybro bostad krävde en hyresgäst på ett skadestånd på 52 000 kronor. Hyresgästföreningen menade att det var oskäligt.Foto: Anna Borg

I 29 år bodde hyresgästen i samma bostad med Nybro bostads AB som värd. Under förra året skedde flytten och efter flyttbesiktningen krävde bostadsbolaget hyresgästen på 52515 kronor kronor för skador i bostaden.

Bolaget hade specificerat ett 10-tal punkter, bland annat skador på parkettgolv, tapeter, golvmatta och ytterdörr. Hyresgästen var inte nöjd med skadeståndskravet och kontaktade hyresgästföreningen. I augusti förra året träffades hyresvärden, hyresgästen och hyresgästföreningen i bostaden för att diskutera ärendet.

Annons

– Efter att ha gått igenom varje skada för sig tillsammans med hyresvärden, har de inte visat att hyresgästen orsakat någon utav skadorna genom vårdslöshet eller försummelse. Huset var inte fräscht, men det berodde enligt min mening på att hyresgästen bott i huset i 29 år utan att hyresvärden utfört något löpande underhåll, berättar Helena Sjödell, jurist på hyresgästföreningen.

Helena Sjödell, jurist på Hyresgästföreningen.
Helena Sjödell, jurist på Hyresgästföreningen.Foto: privat, Privat

Hon tillägger att en hyresgäst inte blir skadeståndsskyldig för skador som uppstår genom normal användning och hyresvärdens bristande underhåll. Men Sulev Pull, vd på bostadsbolaget, menar att i det här fallet handlade det inte om normalt slitage.

– Det är den enskilde personen som har orsakat skadorna. Om vi inte tar betalt av de som inte sköter sig får kollektivet betala istället. Vår målsättning är att vara så rättvisa som vi kan, berättar Sulev Pull.

Enligt hyreslagen ska hyresvärden med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer. I bostaden hade ingen löpande renovering skett under 29 år.

Varför har inget underhåll skett i bostaden?

– Om hyresgäster inte hör av sig till oss inventerar vi inte varje lägenhet under tiden någon bor där. När någon flyttar går vi igenom lägenheterna och uppgraderar, berättar Sulev Pull.

Sulev Pull, vd Nybro Bostads AB.
Sulev Pull, vd Nybro Bostads AB.Foto: Anna Borg

Sveriges Allmännytta, en branschorganisation för kommunala och privata bostadsföretag, har tagit fram rekommendationer för hur olika inventarier skrivs av. Enligt den modellen har exempelvis tapeter förlorat sitt värde efter 13 år och lamellparket efter 45 år.

– Modellen med avskrivningar ska fungera som ett hjälpmedel och används flitigt i domstolen vid skadeståndsärenden, berättar Lars Matton, jurist på Allmännyttan.

Han berättar också att hyresvärden har rätt att kräva ersättning för skador.

– Om det krävs extra arbetsmoment för att få väggen i samma skick som tidigare har hyresvärden rätt till ersättning. En av de vanligaste typen av vanvård är röklägenheterna. Där har nikotinet trängt in i väggen och i de fallen måste man spärrmåla väggen, vilket man annars inte behövt och då kan värden kräva ersättning, berättar Lars Matton.

Annons

I fakturan var bland annat krav specificerade enligt följande; ny väv hemmatapetserat 4520 kronor, ny väv 4570 och 3130 kronor och ny tapet 7630 kronor, en total summa på 19850 kronor.

– De yrkade beloppen har inte tagit hänsyn till avskrivning på grund av ålder och bruk enligt nyckeltal från allmännyttan, säger Helena Sjödell.

Enligt Sulev Pull hade hyresgästens försök att tapetsera själv inte varit på ett hantverksmässigt sätt och därför blir det en kostnad för bostadsbolaget. Dessutom menar Sulev Pull att Allmännyttans beräkningsmodell för nyckeltal inte är realistisk.

– Om vi hade följt de beräkningsgrunderna hade vi gått i konkurs. För vår del måste en tapet hålla längre än 13 år, säger Sulev Pull.

Under hösten förra året bestred hyresgästen fakturan med hjälp av hyresgästföreningen. En process inleddes där hyresvärden och hyresgästföreningen hade skilda åsikter om skadeståndskravet. Enligt lagen ligger bevisbördan hos hyresvärden.

– Efter att ha träffat tre representanter från bostadsbolaget när vi besiktigade bostaden ringde jag NBAB flera gånger. Jag ville diskutera grunderna för deras krav, men det var mycket svårt att nå rätt person, som var behörig att diskutera en förlikning. Därför drog ärendet ut väldigt länge på tiden, vilket naturligtvis var jobbigt för min klient, berättar Helena Sjödell.

Enligt Sulev Pull pågick en utredning om man skulle gå vidare till domstol eller inte.

– Det var uppenbara skador, men till slut insåg vi att vi inte hade tillräcklig dokumentation för att ta det vidare. Vid besiktningen slarvade vi med dokumentationen och hade inga bilder. Vi har fått dra lärdom av det här fallet istället, berättar han.

Under våren drog bostadsbolaget tillbaka hela fakturan.

Fakta

Utdrag från hyreslagen:

Enligt hyreslagen är en hyresgäst inte skyldig att ersätta hyresvärden för skador som har uppkommit genom normalt slitage. Hyresvärden har bevisbördan, det vill säga det är hyresvärden som ska bevisa att hyresgästen har orsakat skadorna.

Enligt hyreslagen är hyresgästen skyldig att väl vårda lägenheten. Hyresgästen ska iaktta den aktsamhet som utmärker en ordentlig person. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse.

Enligt hyreslagen ska hyresvärden med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer.

Källa: Hyresgästföreningen och SABO

LÄS MER: Fler artiklar om NBAB:

Anna BorgSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons