Annons

En dröm på dåliga vägar

Vi väntade och väntade. Tiden gick och fyrhjulsdriften blev bara vanligare och vanligare men Sveriges största biltillverkare, Volvo, fortsatte bygga bakhjulsdrivna bilar.
Nyheter • Publicerad 5 augusti 2005
Tredelat. Volvo är verkligen duktiga när det gäller att bygga kombibilar. Som extrautrustning finns baksäte delbart i tre delar och det fälls mycket enkelt till ett plant golv. Foto: Stefan Nilsson
Tredelat. Volvo är verkligen duktiga när det gäller att bygga kombibilar. Som extrautrustning finns baksäte delbart i tre delar och det fälls mycket enkelt till ett plant golv. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Att Volvo kunde bygga fyrhjulsdrivet visste vi. Den militära terräng-bilen, Valpen, byggdes redan på sextiotalet. Foto: STEFAN NILSSON
Att Volvo kunde bygga fyrhjulsdrivet visste vi. Den militära terräng-bilen, Valpen, byggdes redan på sextiotalet. Foto: STEFAN NILSSONFoto: 

Så började man bygga framhjulsdrivna bilar och man profilerade sig på kombibilar bland annat genom att köra banracing med en kombi. Trots att bilarna tillverkades i ett land som någon gång varje vinter lamslås av snön tvekade Volvo när det gällde fyrhjulsdriften.

Slutligen gav man efter för trycket och hoppade på trenden med fyrhjulsdrivna standardbilar enligt den tidens koncept med viscodifferentialer som slirskydd. Den fyrhjulsdrivna V70:n blev snabbt populär bland tjäns-tebilsåkare och hästfolk men var den egentligen riktigt fyrhjulsdriven? Många som försökte ta sig igenom en snödriva eller dra loss ett släp på en lerig skogsväg ställde sig den frågan. Viscodiffarna var akilleshälen. De klarade inte av att få ner kraften i backen men mitt i bedrövelsen dök ett annat svenskt företag upp och erbjöd en lösning hämtad från rallyvärlden. Något som kallades Haldex-diffar ersatte visco-diffarna och plötsligt var man marknadsledare i fyrhjulsdrift.

Annons

Fyrhjulsdriften sattes på R-modellerna, vanliga V70:n och semi-SUV:en V70 XC. Jag valde att provköra den senare med dieselmotor till vår kombiserie. Det går inte att blunda för att Volvo har en lång tradition när det gäller just kombibilar och just den här modellen har blivit något av drömlösningen för de som måste ut i trafiken oavsett väder. Tjänstebilsåkare, polis, brandkår och så vidare. Tyngden, markfrigången, utrymmena och den relativa bränslesnålheten, 0,82-0,90 l/mil under min provkörning, gjorde den till en trygg pålitlig arbetshäst. Jag har svårt att tänka mig ett bättre alternativ om jag skall köra långt i en av vinterns snöstormar.

Den jämförelse som ligger närmast till hands är Audi Allroad som är byggd enligt samma semi-SUV-koncept men jag har kört den nya Audi A6 Avant med sexcylindrig dieselmotor. En motor som är starkare, tystare och modernare än Volvo-motorn. Audins inredning går mer åt det polerat lyxiga medan Volvons har en tuffare stil med kraftigare sömmar i dörrar och säten, rejält handtag mellan stolarna och den luftigare miljön i framsätet. Båda har utmärkt instrumentering.

Audin är en dröm för snabba långresor på motorväg med fyrhjulsdriften som ger bra trygghet om underlaget blir dåligt medan Volvon är en dröm på dåliga vägar. Den känns både trygg och stabil på riktigt ojämna vägar men lite i mjukaste laget om man ägnar sig åt Autobahnkörning. Själva känslan av en bekväm bruks-Volvo och en snabb lyx-Audi finns även i lastutrymmet där Volvon känns oömmare och mer lättlastad men Audin mer elegant. Enda invändningen är det höga lastgolvet i XC 70.

Sidobackspeglarna är marknadens i särklass bästa och strålkastarna tillhör den definitiva toppklassen men oj vad jag saknar Audins motor. Nu har Volvo fått nya starkare motorer men det handlar fortfarande om femcylindriga diton.

Placerar jag in XC 70:n i Volvo-familjen så känns bilen helt färdig, inga detaljmissar men många små praktiska lösningar som exempelvis infästningen av bältena fram som gör att de följer med förarens längd eller det tredelade baksätet, extrautrustning som mycket enkelt fälls till ett plant golv. Storebror XC 90 känns både överviktig och sävlig om man jämför de båda.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons