Annons

Alfasamarbete med Maserati

Alfa Romeo sneglar gärna tillbaka på sin racinghistoria när det dra ihop sig till mässor.Alfa Romeo sneglar gärna tillbaka på sin racinghistoria när det dra ihop sig till mässor.
Nyheter • Publicerad 29 september 2006
Foto: 
Alfa 8C Competizione.Foto: 

På Parismässan ställer man ut en bil med lite nostagisk adesigndrag. Ett samarbete med Maserati. Bilen kommer att tillverkas i en begränsad upplaga och den får namnet Alfa 8C Competizione.

Redan namnet syftar bakåt. 8C var en beteckning som på 30- och 40-talen användes på både tävlingsbilar och gatbilar försedda med den berömda 8-cylindriga motor som konstruerats av den legendariske teknikern Vittorio Jano. Competizione är menat som en hyllning till den sportcoupé 6C Competizione som 1950 kördes i Mille Miglia av duon Fangio och Zanardi.

Annons

Hjärtat i varje Alfa Romeo är alltid motorn och 8C är inget undantag. Här i form av en 4,7-liters (4.691 cc) 90-graders V8. Syftet var att skapa en motor med extraordinära prestanda men samtidigt med körbarhet och smidighet för både stadsgator och landsväg.

Max effekt, 450 hk, uppnås vid 7.000 varv/min och max vridmoment, 470 Nm (!), vid 4.750 varv/min. 80% av vridmomentet finns tillgängligt från 2.000 varv/min. Motorblock och toppar är tillverkade i aluminium.

Bilens layout ansluter till Alfa Romeos traditioner med sin transaxellösning med växellådan placerad bak vid bakaxeln. Det ger möjlighet till utmärkt viktfördelning och balans och lysande vägegenskaper. Motorn sitter långt bak i motorutrymmet för att placera så mycket vikt som möjligt mellan bilens axlar. Växellådan är en s.k. robotiserad konstruktion med paddlar bakom ratten för växelskiftena. Växellådan har olika inställningar för olika körförhållanden och körtyper; Manuell Normal, Manuell Sport, Automatic Normal och Automatic Sport samt Ice. Den självlåsande differentialen säkerställer säkert grepp och stabilitet vid alla situationer.

Hjulupphängningarna består av dubbla triangellänkar runt om.

Bromsarna består av perforerade, ventilerade skivor runt om med aluminiumok. Hjulen är 20-tums med 285/35 20” bak och 245/35 20” fram.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons