Annons

Elever för dåliga i matte och kemi

Många elever på Parkskolan når inte kunskapskraven i alla ämnen.
Skolinspektionen har synpunkter på detta.
Mönsterås • Publicerad 1 december 2012

Enligt Skolinspektionens rapport var det 73 procent av Parkskolans elever som nådde målen i alla ämnen i år.

Riksgenomsnittet ligger på 77,4 procent.

Annons

De största problemen var inom ämnena matematik och kemi, där 13,5 respektive 12,4 procent av eleverna inte nådde målen.

Det genomsnittliga meritvärdet för skolan var 192,8 poäng jämfört med riksgenomsnittet på 211,4 poäng.

Skolinspektionen konstaterar efter sin granskning att meritvärdet och i viss mån måluppfyllelsen har förbättrats något från föregående år.

”För att förbättra kunskapsresultaten genomför skolan åtgärder som handlar om att skapa motivation för studier hos eleverna, då de låga kunskapsresultaten enligt skolan främst beror på att många elever som börjar i Parkskolan har ett ointresse för skolarbete” noterar Skolinspektionen.

Det är dock angeläget att Parkskolan försäkrar sig om att dessa insatser verkligen är ändamålsenliga, menar Skolinspektionen.

”Det är i detta avseende viktigt att vidtagna åtgärder omprövas och analyseras samt att ytterligare åtgärder vidtas om dessa inte ger resultat” skriver man i rapporten.

Vid tillsynen har Skolinspektionen hittat brister som man anser kan ha betydelse för elevers motivation för skolarbetet.

Nu kräver man att rektorn ser till att bristerna rättas till.

”En brist handlar om att det varierar beroende på lärare huruvida läroplanens och kursplanernas mål presenteras för eleverna på ett sätt som gör att de förstår vad målen betyder och vad undervisningen syftar till”, skriver Skolinspektionen.

Ytterligare en brist rör de skriftliga individuella utvecklingsplanerna som i vissa fall måste förbättras så att de följer lagkraven och blir ett bättre stöd för eleverna.

Annons

”Det är viktigt att de individuella utvecklingsplanerna sammanfattar det skolan eller lärare ska göra för att hjälpa eleverna att nå så långt som möjligt och att det i detta hänseende inte läggs ett för stort ansvar på eleven”, uppger Skol­inspektionen.

Vidare måste rektorn snabbare anmäla uppgifter om kränkande behandling till huvudmannen. Det räcker inte att göra det en gång per termin.

Åsa Borefur
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons