Annons

Analytikerns råd till köpmännen: ”Digitalisera er”

Kommuninvånarna gör 80 procent av sina inköp av sällanköpsvaror utanför Mönsterås kommun.
– Det är inte alls bra, säger analytikern Per Andersson.
Mönsterås • Publicerad 18 april 2018
Per Andersson träffade 35 lokala köpmän på Hotell Kronobäck på tisdagskvällen för att prata om hot och möjligheter när det gäller de utmaningar som handeln står inför.
Per Andersson träffade 35 lokala köpmän på Hotell Kronobäck på tisdagskvällen för att prata om hot och möjligheter när det gäller de utmaningar som handeln står inför.Foto: Åsa Borefur

Han är senior analytiker på HUI Research, tidigare Handelns utredningsinstitut. Hans budskap när han träffade butiksinnehavare i Mönsterås var tydligt:

– Ni har fantastiska grundförutsättningar i den här vackra centrumkärnan. Men ni måste marknadsföra varumärket Mönsterås och jobba med Mönsteråskunderna och ert entreprenörskap, säger Per Andersson.

Annons

Det gäller också att anpassa sig efter nya köpvanor och vara tillgänglig så mycket som möjligt, och även där är Per Andersson tydlig med vad som krävs:

– Vi står inför en period som är väldigt omvälvande. Jag är en stark förespråkare för den fysiska handeln, men det kommer en stor e-handelsvåg. Ni måste vara väldigt öppna mot den nya digitala eran och ni måste ha e-handelslösningar i era butiker.

2017 omsatte svensk handel 767 miljarder kronor. E-handeln stod för 67 miljarder, en siffra som ökar kraftigt.

Per Andersson konstaterar att handelsområden som Hansa i Kalmar påverkar handeln i övriga länet.

– Kalmar har ett av de högsta försäljningsindexen i Sverige när det gäller sällanköpsvaror och det är en utmaning att ligga nära en sådan konkurrent.

Senaste siffrorna, från 2016, visar att handeln ökade i 222 kommuner, stod stilla i 32 och minskade i 36. Detaljhandeln har haft 21 år med tillväxt.

Optikhandeln, sport- och fritidshandel samt allt som har med hemmet att göra är de branscher som har störst tillväxt.

Samtidigt som Mönsterås siffror för sällanköpsvaror är så låg som 20 procent, är indexet för dagligvaror betydligt högre, 91 procent. Det är en rätt bra siffra menar han.

Vid mötet med Mönsterås köpmän diskuterades hur man ska få fler att handla lokalt och upptäcka det utbud som finns.

Köpmännen påpekade bland annat att det har märkts en nedgång av antalet kunder sedan Ica flyttade från centrum. Per Andersson föreslog ökad samverkan och en kundundersökning för att få veta vad kunderna tycker.

– Ingen vill ha en centrumkärna med bruna papper för skyltfönstren. Ni måste tala om för kunderna att ni finns här om de finns för er.

Åsa BorefurSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons