Annons

Vad hände med det upplysta samtalet?

S-ägda AIP Media driver propagandasidor på Facebook där banden till det socialdemokratiska partiet inte framgår.
Ledare • Publicerad 28 maj 2024
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Att avsändaren ägs av Socialdemokraterna framgår ej.
Att avsändaren ägs av Socialdemokraterna framgår ej.Foto: Skärmdump

Efter Kalla faktas granskning av Riks och Sverigedemokraternas klandervärda nyttjande av anonyma konton på sociala medier – trollfabrikerna – riktas nu ljuset mot de S-nära konton som använder sig av tvivelaktiga metoder på internet.

På Facebook finns det flera sidor med tydliga politiska tendenser, men där det länge varit otydligt för gemene man vem som egentligen står bakom.

Annons

Redan 2021 och 2022 uppmärksammades det hur Socialdemokraterna och arbetarrörelsens tankesmedja Tiden finansierade propagandasidor på Facebook, som anammade agiterande tonlägen som man annars förknippar med den högerradikala populismen. Sidor som ”Sverige inför verkligheten”, med otydliga avsändare. Bland annat smutskastades individuella politiska motståndare. Kritiken mot sådana fasoner viftade dåvarande partiledaren Stefan Löfven undan som ”trams”.

Det hela lyfts nu fram av Aftonbladet, som också understryker att bolaget bakom kontona är AIP Media, som ägs av Socialdemokraterna och ger ut tidningen Aktuellt i politiken. En partikoppling som inte framgår på sidorna i fråga, och som de flesta knappast har koll på. Därtill huserar man på partihögkvarteret.

Satir och raljant kritik är ledorden. På första maj delade en av sidorna till exempel en bild på statsministern där han delar ut mat åt behövande, vilket man kommenterade hånfullt. Därtill misstänkliggjorde man en av de behövande för att den såg ut att ha putsade skor.

”Sådana dunkla metoder hör inte hemma i det demokratiska ekosystemet.”

Parallellerna till Sverigedemokraterna, Riks och deras satirkonton är slående, om än inte exakta.

Bolagets vd Daniel Färm försvarar det hela med att det trots allt framgår på sidorna att det är AIP Media som ligger bakom, sam att man är redaktionellt oberoende från Socialdemokraterna.

Men det är svaga bortförklaringar. Vilka andra tidningar arbetar så här? Dessa konton ägnar sig inte åt journalistik i någon klassisk bemärkelse. Det rör sig inte om granskningar eller reportage och fyller ingen kommenterande eller analyserande funktion. Som opinionsbildning betraktat är det inte särskilt argumenterande, och det är långt från det värdiga idealet om det upplysta samtalet.

Kopplingen till partiet framgår fortfarande inte – och det var först efter Kalla faktas granskning av Sverigedemokraterna som informationen om AIP:s ansvar för sidorna gjordes väl synlig på kontonas startsidor. Tidigare behövde man aktivt klicka sig fram för att hitta informationen.

Oavsett om det rör sig om arbetarrörelsen eller högerpopulismen så hör sådana här dunkla metoder inte hemma i det demokratiska ekosystemet. Träd fram i solljuset.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons