Annons

Utför för (s)

Ledare • Publicerad 16 mars 2005

Och så hör tidningen att socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog skyller på medierna när partiets stöd i undersökningar sjunker ned mot 33 procent. Ja, i viss mån har hon ju rätt. För utan tidningar, radio och TV som berättar om framför allt Göran Perssons nya klavertramp, men också om Pär Nuder, Ardalan Shekarabi och andra röda stjärnskott på den politiska himlen så skulle partisympatierna kanske inte ha svängt så mycket. Men nu har ju de flesta medier till uppgift att berätta vad som händer. Utom Marita Ulvskogs drömda socialdemokratiska tidningsimperium, förstås...

Men noga taget är det socialdemokratiska bottennappet i undersökningen inte så mycket något att fira för de borgerliga som något att ta till utgångspunkt för fortsatt hårt arbete. Det finns långsiktiga trender i den svenska partibilden. Men för valen är de kortsiktiga pendlingarna – som ibland kan vara mycket stora – tyvärr viktigare. Det parti som förmår pricka in en tillfällig topp under september ett valår får riklig utdelning. Andra partier, som bedömda efter längre perioders medeltal är lika stora, kan nästan sopas ur riksdagen.

Annons

Och när det gäller valmobilisering är socialdemokratin fortfarande starkast av alla. Partiet har störst resurser, flest valstrateger och marknadsföringskonton och det tätaste kontaktnätverket av allierade organisationer i rörelsen.

Så 33 procent är bra nu. Men de borgerliga måste pressa ned socialdemokraternas siffror än mer i god tid inför valet 2006.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons