Annons

Tesla bryter mot svensk tradition

Teslas grundare Elon Musk borde göra som andra industrialister traditionellt gjort i Sverige och eftersträva samförstånd mellan arbetsmarknadens parter.
Ledare • Publicerad 6 november 2023
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Teslas avvikelse är en del av trenden bland nya techföretag.
Teslas avvikelse är en del av trenden bland nya techföretag.Foto: Jessica Gow/TT

Kollektivavtalsstriden mellan elbilstillverkaren Tesla och LO-facket IF Metall ser bara ut att rulla på. På samtliga av bolagets anläggningar råder strejk sedan flera dagar tillbaka, och även om förhandlingarna mellan Tesla och IF Metall har återupptagits så har strejken utvidgats till andra verkstäder där man arbetar med Teslabilar – samtidigt som Transport har varslat om sympatistrejk i fyra hamnar.

Att Tesla globalt inte vill teckna några kollektivavtal ligger i linje med den trend som märks av även i andra nyare storföretag som Klarna eller Spotify. Men det är ett brott mot svensk tradition. Svenska industriföretag har traditionellt slutit upp bakom den svenska modellen där arbetsgivare och fack förhandlar och kommer överens om kollektivavtal.

Annons

En del har pliktskyldigt påpekat att det inte är obligatoriskt med kollektivavtal i Sverige. Det är sant, och det förekommer naturligtvis även i Sverige att vissa företag inte tecknar kollektivavtal. Många i privat sektor jobbar på sådana företag. Men det brukar snarare röra sig om småföretagare som vissa elektrikerfirmor, caféer, eller lantbruk. Och då brukar det röra sig om en mer förståelig situation med relativt småskaliga verksamheter för vilka det inte passar eller är för oflexibelt med kollektivavtal. Ofta kan de dessutom ändå erbjuda sina anställda bättre villkor. Ingetdera förefaller vara fallet med Tesla.

”Moderaterna eller tidigare Högerpartiet har med dess historiska närhet till industrin ofta månat om den svenska modellen.”

Även inom borgerligheten har det därför också av tradition funnits olika betoning i frågan. Moderaterna eller tidigare Högerpartiet har med dess historiska närhet till industrin ofta månat om den svenska modellen; från en sådan som Arvid Lindman, högerpolitikern och industrialisten som eftersträvade samförstånd mellan arbetsmarknadens parter, till Reinfeldt-erans finansminister Anders Borg som på sin tid talade om en ”återgång till Saltsjöbadsandan”. Medan Centerpartiet eller tidigare Bondeförbundet förde böndernas talan och i förlängningen även i modern tid har kommit att värna småföretagarnas intresse.

Ur det perspektivet är det alltså inte särskilt förvånande att det är den moderate statsministern Ulf Kristersson som kommenterar Teslastrejken och frånvaron av kollektivavtal med att ”jag förväntar mig att man löser det här på ett normalt sett parterna emellan”, medan centerpartistiska företrädare som riksdagsledamoten Elisabeth Thand Ringqvist skrider ut till försvar för de företag som saknar kollektivavtal. Även om det onekligen är en smula ironiskt att det just är Centerpartiet som vill kroka arm med Socialdemokraterna, ”LO:s politiska gren”.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons