unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Stoppsignal för förstatligande

Statsminister Stefan Löfven löfte om att förstatliga järnvägsunderhållet möts av rött ljus.
Landets järnvägsexpertis avvisar tankarna på ett delförstatligande av det svenska järnvägsunderhållet.
Landets järnvägsexpertis avvisar tankarna på ett delförstatligande av det svenska järnvägsunderhållet.
Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Järnvägar är symboler för ett land. Höghastighetsjärnvägen TGV skulle manifestera den franska teknologiska särställningen. Och banvallar, räls och rallare är starkt förknippade med modernisering, industrialisering och med demokratisering. Ja med järnvägen kom nya orter som Lindås, Berga och Trekanten i Kalmar län och med rälsen kom på många håll religiös väckelse. Därför är järnvägar så synonyma också med politik. Går inte tågen i tid avkrävs infrastrukturminister Tomas Eneroth ett svar. Lyfter inte flyget från Arlanda till Kalmar griper emellertid inte Aktuelltredaktionen in.

Detta visste Stefan Löfven när han inför valet 2014 utlovade ett återförstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. En bild av att bolagen som verkade på marknaden utnyttjade en oligopolställning och vanskött arbetet hade satt sig efter socialdemokraternas hårda kritik av Alliansregeringen. Under en snörik vinter kunde resenärer från stannade tåg inte ens söka skydd i låsta gamla järnvägsstationer. Det hade sänkt förtroendet för hela branschen. Järnvägen, en symbol också för industriell förmåga, skulle återupprättas. Staten skulle återta förlorad mark.

Det var feltänkt från början. Varför ett återförande av järnvägsunderhållet till staten skulle förbättra kvaliteten och sänka priserna förklarade ingen.

Förstatligandet har dock om uttrycket tillåts försenats gång på gång och ingen är nu egentligen villig att kliva på tåget. Men sätts processen i rullning är den svår att stoppa.

Minister Eneroth har nu den föga avundsvärda uppgiften att föra förstatligandet vidare. Mot honom står den samlade järnvägsexpertisen i Sverige. De planer som utarbetats av den tidigare LO-avtalssekreteraren Erland Olauson är att Trafikverket tar över en del av underhållet i egen regi. Olausson fick inledningsvis hårt kritik från fackförbund för att han inte tydligare tog ställning för ett större förstatligande.

Men när remissvaren på utredningen nu anlänt till regeringskansliet är istället kritiken mot slutsatserna närmast förödande från andra hållet.

Trafikverket ”instämmer inte i förslaget”. Myndigheten betonar att marknaden är global och att bättre metoder utvecklas av företag på en internationell marknad. Kostnaderna med verksamhet i egen regi förväntas också öka. SJ pekar på forskning som visar att konkurrensutsättning av underhåll har positiva effekter ”Det saknas stöd för återförstatligande”. Det kanske hårdaste yttrandet kommer dock från Unionens och Sacos fackklubbar vid företaget Strukton Rail. De noterar att länder som Norge, Danmark och Frankrike konkurrensutsätter mer och att problemet i dag snarare är att statliga Infranords marknadsandel är för hög. Till detta kommer en stenhård kritik av att ”frågan om ett återförstatligande överhuvudtaget är en fråga för den politiska dagordningen”. Hela utredningen anses för övrigt vara ”politiserad”.

I detta anas något större. En slarvigt grundat vallöfte ska drivas igenom. Det förutsätter närmast att utredningar politiseras och att expertis förbigås.

Löfven tänkte säkert rätt om järnvägens historia och dess symboliskt viktiga roll i nationsbygget.

Men berättelsen om järnvägens framtid rymmer också som SJ påpekade den utveckling av ny teknik som sker på globala marknader. Där finns också kopplingen mellan konkurrens och produktivitet. Det är inte att undra på att planerna på förstatligandet inte går som tåget.

Läs mer

Dagsböter för man som sitter häktad i Norge

Hultsfred. Körde bil efter att ha rökt cannabis.
Dagsböter för man som sitter häktad i Norge

Politiska ombyten godkända av kommunfullmäktige

Torsås. Nya ledamöter på flera politiska poster
Politiska ombyten godkända av kommunfullmäktige

V vill ge busskort till ungdomar i Oskarshamn under sommarlovet

Oskarshamn. I så fall får kommunen betala.
V vill ge busskort till ungdomar i Oskarshamn under sommarlovet

Kommunalråden kräver svar av Löfven om slutförvaret

Oskarshamn. Blir Clab fullt släcks inte bara kärnkraften ned: ”Då släcker regeringen ned Sverige också.”
Kommunalråden kräver svar av Löfven om slutförvaret

Martin Tunström: Sorgen lägger sig över Småland

Attacken i Vetlanda. Många frågor är ännu obesvarade efter attacken i Vetlanda.
Martin Tunström: Sorgen lägger sig över Småland

Bidrag på halv miljon för upprustning av kaj i Påskallavik

Påskallavik/Runnö. Infrastrukturen en förutsättning för en levande skärgårdsmiljö.
Bidrag på halv miljon för upprustning av kaj i Påskallavik

Klart: Omtvistade magasinet rivs – beslut av enig nämnd

Neikters magasin. Erbjudandet om att flytta byggnaden kvarstår.
Klart: Omtvistade magasinet rivs – beslut av enig nämnd

Martin Tunström: ”Allt kyligare mellan januaripartierna”

Ledare. ”Regeringen får respit. Men stämningen mellan Januaripartierna har försämrats avsevärt.”
Martin Tunström: ”Allt kyligare mellan januaripartierna”

Löftena kunna svika

Ledare. Målet om världens bästa äldreomsorg kan gå samma öde till mötes som den numera nedlagda målsättningen om EU:s lägsta arbetslöshet.
Löftena kunna svika

Martin Tunström: ”Efter söndagens debatt är borgfreden över”

Ledare. Regeringens coronastrategi fick hård kritik.
Martin Tunström: ”Efter söndagens debatt är borgfreden över”

Stoppsignalen har inte gått fram till Region Kalmar

Ledare Barometern. Regionens tåginvestering är ett högriskprojekt.
Stoppsignalen har inte gått fram till Region Kalmar

”Skillnaden förkroppsligar socialdemokratins janusansikte”

Ledare. Årets första maj-firande vittnar om den svenska socialdemokratins mycket starka sidor, men också om arbetarrörelsens svagare.
”Skillnaden förkroppsligar socialdemokratins janusansikte”