Annons

Sjöfarten berikar världen

För både demokratins och välståndets skull är det viktigt att värna säkerheten och friheten på världshavens handelsfarleder, oavsett om utmanarna är pirater eller auktoritära stater.
Ledare • Publicerad 27 december 2023
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
För drygt en månad sedan kapade huthi-rebeller fraktfartyget Galaxy Leader.
För drygt en månad sedan kapade huthi-rebeller fraktfartyget Galaxy Leader.

I den gamla tyska adventspsalmen ”Ett skepp kommer lastat” sjungs det metaforiskt om fartyget som kommer farandes med en dyrbar last, ”Faderns eviga ord.” En symbol för den havande jungfrun helt enkelt. En tankegång som kanske inte är så uppenbar för alla de svenska barn som brukar leka ringleken med samma namn, ursprungligen just en juletidslek. Gemensamt för både psalm och lek är referensramarna – sjöfartens självklara och avgörande betydelse för handel och vardagsliv.

Sjöfarten och de internationella band den skapar förknippas med den moderna industrialiserade världen. Men det är också ett fenomen med uråldriga rötter. Som berättas i SVT:s nya serie ”Historien om Sverige” bidrog den framväxande sjöfartshandeln för flera tusen år sedan till att samhällen i Skandinavien mötte andra kulturer och att band växte fram mellan olika folk. Samhället öppnades upp mot omvärlden och fick en mer internationell prägel. Varor, tekniker och idéer kunde enklare spridas. Det ökande välståndet utmanade existerande maktstrukturer. Handel och samhällsutveckling går hand i hand.

Annons

Den bakgrunden förklarar också varför alla samhällen historiskt har sett det som en livsviktig angelägenhet att fritt och säkert kunna segla längs farlederna. Pirater skadade inte bara de sjömän och handelsmän som direkt utsattes, sjöröveriet satte också käppar i hjulet för en hel världsordning och de samhällen som var beroende av den blomstrande handeln. Det utgjorde för att uttrycka det med moderna termer ett systemhotande gängvåld; inte mycket att romantisera egentligen, som ofta gjorts i Hollywood.

Samma dynamik finns än i dag. Under 2010-talet har svensk trupp bekämpat pirater utanför Somalias kust. Och för bara en månad sedan kapade huthi-rebeller från Jemen fraktfartyget Galaxy Leader för att visa stöd till Gaza. Det följdes i december av en attack mot ett tankfartyg som seglar under norsk flagg, på dess väg mot Suezkanalen.

”Handel och samhällsutveckling går hand i hand.”

Det är avgörande för världshandeln att handelsflödet flyter på tryggt och säkert. Suezkanalen har en nyckelroll; 14 procent av världshandeln passerar årligen där. En sådan liten händelse som att ett fartyg fastnade i kanalen och blockerade passagen för andra påverkade världshandeln. Tänk då vad ökad osäkerhet med risk för kapningar och attacker kan göra. Situationen har lett till att vd:n för Svensk sjöfart nu vill att Sverige och EU agerar för att skydda sjöfarten mot våldet.

Sjöfartspolitiskt finns ett värde i att upprätthålla en handelsflotta som seglar under svensk flagg. I fråga om risken för kapningar skulle det juridiskt vara enklare för marinen att försvara skepp som seglar under svensk flagg.

Världshandeln är en integrerad del av den rådande liberala världsordningen, som präglats av demokratisering, mänskliga fri- och rättigheter, marknadsekonomi och internationellt samarbete genom institutioner som FN. En ordning som i praktiken skyddas och upprätthålls tack vare USA:s närvaro ute i världen – inklusive marinens säkerställande att världshavens farleder hålls öppna.

Sjörövarna är bara ett av många hot mot detta system. Ryssland och Kina rustar sina flottor, och deras despoter vill bygga en ny världsordning. I stället för en regelbaserad världsordning där alla spelar enligt samma regler så vill de se ett ”multipolärt” system där stormakter sätter agendan i sina intresseområden – den starkes rätt.

Det är hot att ta på allvar. Så att skeppen kan fortsätta komma lastade – med både gods och goda idéer, till människors välbehag.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons