Presstödet får nu även moderat stöd
Presstödets avskaffande har varit det bärande moderata kravet i mediepolitiken. Men förra veckan ingicks en bred politisk uppgörelse om mediepolitiken. Och Moderaternas representant i den pågående medieutredningens referensgrupp, riksdagsledamoten och tidigare ledarskribenten på SvD Maria Abrahamsson, deklarerade att partiet numera står bakom presstödssystemet.
U-svängen kan tyckas vara total. Företrädarna på posterna som mediepolitiska talespersoner, tidigare redaktörerna Hans Wallmark och Mats Johansson, underströk gång på gång att presstödet som uppgår till cirka 600 miljoner kronor borde avskaffas.
Samtidigt drev aldrig den förra kulturministern och moderata partivännen Lena Adelsohn Liljeroth den frågan. Hon kunde bekvämt hänvisa till att de övriga allianspartierna - där Centern värnade C-märkta tidningar - - avgjorde regeringens linje.
Omsvängningen kan delvis ses som en retorisk anpassning till den mediepolitiska verkligheten. När kopplingen mellan ägare och politisk färg försvagas och branschen förändrats ser heller inte stora tidningsägare stödet som snedvridande eller ensidigt gynnande S-pressen. För övrigt har obundet moderata Svenska Dagbladet alltid varit en av stödets stora vinnare.
Men presstödet får sitt historiskt kanske starkaste politiska stöd när det i sig spelar allt mindre roll för branschens framtid.
Visst får även Gota Media presstöd, framför allt till de två Socialdemokratiska tidningarna, Östra Småland och Sydöstran. (25 miljoner kronor).
Det är emellertid andra mediefrågor som betyder mer för att den demokratiska infrastruktur som pressen utgör
Distributionskostnaderna av tidningar är en sådan. Statliga Postnord har inte direkt med öppna armar välkomnat samdistribution av tidningar och post på landsbygden. Trots att konsekvensen kan bli att landsbygdsbor snart varken får post eller tidning. De frågorna handläggs av Trafikutskottet.
Höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga slår mycket hårt mot mediebolagen. Många tidningsbud är unga.
Landets största förmedlare av reklam - Google och Facebook - skattar knappt i Sverige.
Det står klart att mediepolitiken snarare formas i finans- och trafikutskottet än i det historiskt mäktiga konstitutionsutskottet.