Annons

Långsiktig opinionsbildning en viktig del av uppdraget

Ledare • Publicerad 30 augusti 2005

Det händer mycket i Svenskt Näringsliv just nu. Först fick Ebba Lindsö gå efter mindre än två år på jobbet. Hon ersattes som VD av Urban Bäckström, tidigare bland annat vice riksbankschef och VD för Skandia Liv.

Organisationen fick med ens en mycket tydligare profil och som kvitto på den försökte Thomas Östros utnämna Bäckström till högerspöke – utan större framgång.

Annons

Häromdagen annonserades ytterligare stora förändringar av Svenskt Näringsliv – bland annat har en ny chef för kommunikationsavdelningen utsetts. Hon heter Ulla Hamilton, är jurist, och har jobbat på Svenskt Näringsliv sedan organisationen bildades 2001 då SAF och Industriförbundet slogs ihop.

Barometern-OT har träffat Ulla Hamilton, som har stark anknytning till länet genom sina föräldrar som bor i Oskarshamn.

– När jag läste juridik i Uppsala sommarjobbade jag på Oskarshamnsverket. Bland annat var jag ansvarig för utställningen sommaren 1979, det var spännande eftersom det var ett knappt år före folkomröstningen!

Innan Ulla Hamilton fick jobbet som kommunikationschef arbetade hon först med utbildningspolitiska frågor. De senaste tre åren har hon varit knuten till kommunikationsavdelningen och sysslat mycket med sjukfrånvarofrågan.

– Jag har arbetat med att opinionsbilda kring förslagen om att vältra över sjukkostnaderna på företagen. Det senaste året har jag varit ansvar för den så kallade interkonsultenheten och jobbat med kommunikationsstrategier framför allt kring arbetsmarknadsfrågor.

Vad innebär det nya jobbet?

– Som chef för kommunikationsavdelningen har jag ansvar för all kommunikation. Där ingår pressenheten, kommunikationsstrategi, interninfo, underlag till tal och artiklar och omvärldsanalys. Avdelningen har också ansvar för större möten, som föreningens årsstämma. Jag och vice VD Janerik Larsson kommer att arbeta mycket tillsammans, han har ansvar för kommunikation och regionala frågor.

– Kommunikationsavdelningen har många målgrupper. Det handlar om att få ut Svenskt Näringslivs budskap till beslutsfattare på olika nivåer, att ha gott samarbete med andra organisationer, ta emot förfrågningar om sponsring, samarbete med andra – bland annat. Det viktiga är att hela organisationen har samma information. Vi måste driva på och få ut företagsperspektivet på olika frågor.”

Vilka är de viktigaste frågorna för Svenskt Näringsliv just nu?

– Globaliseringens möjligheter för svenska företag, bra villkor för företagen så att fler vill starta företag och fler vill växa. Att vi vågar vara öppna mot företag och människor från andra länder – murar bygger inte välfärd, murar hindrar utveckling. En förändring av konfliktreglerna på arbetsmarknaden, sjukfrånvarofrågan och förverkligande av tjänstedirektivet står högt på agendan, liksom självfallet skattefrågan. Sveriges största problem ui dag är bristen på arbetsgivare. Vår uppgift är att peka på vad som behöver göras för att råda bot på det. Egentligen är hela diskussionen om näringslivsklimatet och vad som måste göras för att förbättra det lika viktig.

Annons

Svenskt Näringsliv är en medlemsorganisation. Kommer inte den delen ibland i konflikt med den opinionsbildande verksamheten?

– Nej! I uppdraget från medlemsföretagen ligger klart och tydligt att opinionsbilda kring företagarfrågor – våra medlemmar tycker att det är viktigt.

Men allt är inte jobb, inte ens för en kommunikationschef. På fritiden gillar Ulla Hamilton att vara på landet (som ligger på en ö i Mälaren utanför Stockholm) och påta i trädgården.

– Att rensa ogräs i grusgångarna är en uppgift som aldrig tar slut. Och då tänker man så bra! Jag spelar också golf och är intresserad av musik och teater. Försöker lära mig spela piano men det går långsamt – jag har för lite tid. Och så gillar jag att fotografera!

Cecilia Brinck

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons