Annons

Klockan tickar för prestigeprojektet

Att minska tid ombord på tåg är en märklig prioritering.
Ledare • Publicerad 7 februari 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Centerpartiet och Socialdemokraterna ingår i den tvehågsna koalitionen för höghastighetståg.
Centerpartiet och Socialdemokraterna ingår i den tvehågsna koalitionen för höghastighetståg.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det är en säregen koalition som nu driver frågan om banor för höghastighetståg i Sverige. Liberalerna är i princip emot, Vänsterpartiet är med i samtalen fastän de enligt januariöverenskommelsen skulle uteslutas från allt inflytande och Socialdemokraterna verkar genuint tvehågsna. Ena dagen beklagar de att Moderaterna inte vill vara med, andra dagen säger de att de tänker gå fram med projektet även utan Moderaternas stöd. Denna vecka var det den senare linjen som gällde.

I avsaknad av påvisbar ekonomisk nytta eller klimatnytta har projektet blivit en renodlad prestigefråga. ”Klockan tickar”, som infrastrukturministern säger, mest för att det börjar bli politiskt pinsamt att inget händer. Istället för att utgå från behoven och steg för steg resonera sig fram till lösningar, har man börjat med en lösning och spekulerar baklänges om vilka problem den kan tänkas lösa.

Annons

En stor utmaning med att motivera en satsning på flera hundra miljarder kronor för att korta restiden med tåg är att tågresor redan idag är de mest produktiva resor man kan göra. ”Alla typer av tidsbesparingar är faktiskt inte värda lika mycket”, som Trafikverkets måldirektör Jonas Eliasson sa i en intervju i veckan. ”I kollektivtrafiken är det mer värt att minska bytestid eller väntetid en minut än att minska åktiden en minut, och det är viktigare att minska restiden när det är hög trängsel än att minska restid när man reser bekvämt.”

Att det idag går att sälja biljetter till tåg som går långsammare än SJ:s alternativ är ett tecken på hur kunderna värderar tiden ombord. Så länge resan är bekväm och prisvärd spelar tidsåtgången mindre roll.

Höghastighetsjärnväg vänder upp och ner på denna logik. Enorma investeringar ska göras för att minska själva tiden på tåget. Skillnaden i restid mellan 250 km/h och 320 km/h på sträckan Stockholm-Borås blir tolv minuter, på sträckan Jönköping-Malmö elva minuter och på sträckan Stockholm-Linköping två minuter. Detta väntas resenärerna vara beredda att betala betydligt mer för än idag.

Ett projekt för mer pålitlighet, mer punktlighet och kortare byten hade kanske varit tråkigare. Men de värden som det hade gett för resenärerna hade varit väsentligt större än de värden som något kortare tid ombord på moderna tåg skapar.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons