Annons

Järnvägshärvans viktigaste knut

Nu skyller KLT:s politiker de svåra problemen med järnvägstrafiken på entreprenadbolaget, Veolia. Men, som Veolia konstaterar, en åldrad vagnpark, dåligt underhåll av spåren och ett antal andra faktorer som företaget inte kan påverka spelar roll.
Ledare • Publicerad 8 februari 2010

Å andra sidan är det lika orättvist att skylla på KLT. Både Kust- till kust-banans och Stångådalsbanans trafik styrs av ett sammelsurium av myndigheter, offentliga bolag och utförarföretag. Ett resultat är försöken att få en ökande trafik trots att grundinvesteringarna saknas eller försenas.

Vi kan jämföra med busstrafiken. Skulle Silverlinjens eller Swebus avgångar ske i tid om lika många intressenter var inblandade? Här finns en part som är viktigare än de andra: resenären som betalar biljetten och därmed försörjer bussbolaget.

Den dag järnvägen hänvisas till att försörja sig på resenärernas biljettköp kommer vi också få tåg som går i tid.

Per Dahl, politisk chefredaktör
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons