Annons

Elflyg är inget att skämmas för

Inrikesflyget kommer att kunna elektrifieras.
Ledare • Publicerad 13 januari 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Utvecklingen för att ersätta dagens flygplan går snabbt.
Utvecklingen för att ersätta dagens flygplan går snabbt.Foto: Paul Madej

Tåg är bra, flyg är dåligt – så förenklat har det låtit i den allmänna debatten ett tag. Det har varit sämsta möjliga utgångspunkt. Polariseringen, huvudsakligen driven från tågentusiastiskt håll, har fått alla tåginvesteringar att framstå som miljömässigt fördelaktiga och flyget som hopplöst förlegat.

Meh om Sverige ska vara en ”permanent världsutställning”, som regeringen önskar, blir det orimligt att satsa på existerande tågteknik samtidigt som innovationer inom flyget ignoreras. Det blir dessutom gåtfullt när staten själv, genom Vinnova, har drivit projektet Elektrisk lufttransport i Sverige.

Annons

Ett svenskt bolag har nu utvecklat ett eldrivet flygplan som ska kunna tas i drift redan 2025, med plats för nitton passagerare och en räckvidd på 40 mil. Eldriften är inte bara klimatsmart, den är också billigare än konventionell teknik och flyget skulle i princip kunna trafikera andra linjer än dem som idag är kommersiellt gångbara.

Samtidigt kvarstår faktum att klimatnyttan för investeringar i höghastighetståg, den lösning som är tänkt att konkurrera ut inrikesflyget, uppstår först mycket långt fram i tiden. Dessutom innebär höghastighetsbanor storskaliga ingrepp i naturen, medan elektriskt flyg kan använda existerande infrastruktur.

Elflyg är också tystare än konventionellt flyg och kan landa på kortare banor, vilket skulle kunna tillåta mer tätortsnära landningsbanor om viljan finns. Sammantaget kan elflyget innebära ”ett nytt sätt att resa med flyg”, som statliga myndigheten Trafikanalys konstaterade i en rapport förra året. Där slogs det också fast att staten bör överväga sänkt flygskatt och möjlighet att landa på tider då flygplatser idag är stängda för trafik för att stimulera elflyg.

Under senare år har det framstått som att flyg i sig är problemet. Begreppet flygskam har letat sig in i gängse språkbruk. Inrikesflyget har, trots att det orsakar en försvinnande liten del av Sveriges koldioxidutsläpp, kommit att framstå som ett betydande miljöproblem medan tåg som körs på fossil diesel har betraktats som miljövänliga. Detta sätt att ställa transportslag mot varandra är orimligt redan idag, och kommer inom en snar framtid att vara helt irrelevant.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons