GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Thomas Hermansson: Elbilarna här för att stanna

Okunnigt med det överdrivna spinnet mot regeringen för att den avskaffar en ineffektiv och dyr subvention av lyxbilar – som dessutom i hög grad försvann till utlandet.
Thomas HermanssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 11 november 2022
Thomas Hermansson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Barometern Oskarshamns-Tidningen politiska etikett är moderat.
Nya elektriska Volvo EX90 presenterades lagom till att klimatbonusen avskaffades.
Nya elektriska Volvo EX90 presenterades lagom till att klimatbonusen avskaffades.Foto: Anders Wiklund/TT

Regeringens beslut att subventionerna till laddbara bilar upphör har lett till en överhettad debatt, som så mycket annat när det gäller Tidöavtalet. Att vara oense om sakfrågan är en sak, men upprördheten är oproportionerlig. Miljöpartiets Per Bolund tar till storsläggan och kallar reformen – som ligger i linje med statliga Konjunkturinstitutets rekommendation – för ”vansinnig” och ”fullständig galenskap”.

Även Volvo Cars har sällat sig till kören av kritiker. I dagarna presenterade man den nya elbilen EX90, och en representant för bolaget beklagade beslutet vilket han menar kommer att ”drabba konsumenterna”. Han anklagar också regeringen för att därmed ”problematiskt” gå i en annan riktning än den elektrifiering som industrin och konsumenterna önskar. Ett bete som snabbt svaldes av media som rapporterade hur klimatbonusen avskaffades ”samma dag som Volvo Cars presenterade sin nya elbil.”

Men det är just elektrifieringen som regeringen ser som en av de viktigaste komponenterna i den gröna omställningen. Därav öppningen för ny kärnkraft, och satsningen på laddstolpar. Sådant som kommer alla laddbilsägare till dels, och på allvar underlättar en större övergång till elbilar och laddhybrider.

Ett problem med klimatbonusen var att den blev en subvention av lyxbilar. Även med den begränsning som den socialdemokratiska regeringen till slut införde kunde bonusen gå till inköp av en bil för 700 000 kronor. Det kan noteras att Volvos nya elbil som går för 1,1 miljon kronor alltså ändå inte hade varit aktuell för någon bonus.

Som lök på laxen har bonus malus-systemet även lett till att en stor andel av bilarna som köpts subventionerat i Sverige sedan har exporterats efter bara något enstaka år. Svenska skattepengar har alltså gått till att finansiera utländska bilinnehav. Där kan man tala om vansinne och galenskap.

Om bonusen spelade en viss roll när den infördes kan man dock diskutera hur nödvändig den skulle varit i framtiden. Svenska konsumenter kommer fortsatt vara måna om att gå över till elbilar eller laddhybrider, vilket även Volvo Cars själva tillstår, liksom att deras egna planer inte påverkas av utfasningen. ”Vår långsiktiga strategi bygger inte på subventioner”, som Volvo Cars kommersiella chef kommenterade.

Fungerande elinfrastruktur kommer i längden vara mer betydelsefull för elektrifieringen och den gröna omställningen än en subvention av lyxbilar.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.