Annons

Bussar är inte så billiga

Tack för en intressant artikel om hur det fungerar/inte fungerar med tågtrafiken längs Stångådalsbanan. Enligt min mening drar Per Dahl dock en felaktig slutsats när han vill ta bort den genomgående tågtrafiken.
Ledare • Publicerad 25 november 2009

Slutsatsen borde istället vara att det behöver inte se ut på det sätt som det gör. Att det ser ut som det gör beror på en rad politiska beslut och dålig skötsel av trafiken framför allt i hu man skrivit avtal mm vilket gjort att ingen part har helhetsansvar för trafiken. Därför bör slutsatsen vara att berörda politiker/länstrafikbolag får göra ett omtag och se till att rätta till de organisatoriska problemen.

Vi är många som är beroende av en fungerande tågtrafik, en trafik som dessutom har utvecklingsmöjligheter och personligen ser jag med sorg på att direkttågen till Stockholm försvann på grund av trafikpolitiska experiment. Det har gjort det mycket svårare att bedriva min verksamhet. Bussar är tyvärr inget alternativ eftersom man inte på ett vettigt sätt kan använda restiden som arbetstid.

Annons

Du skrev i artikeln även att bussar var mycket billigare. Jag har studerat den revisionsrapport som din artikel bygger på och den innehåller ett alvarligt räknefel gällande kostnaderna för ersättningsbuss. Där har de räknat med hur lång sträckan är och multiplicerat med antalet inställda tåg och busskostnaden per kilometer.

De har dock i rapporten inte tagit hänsyn till att det för det mesta behövs två bussar för att ersätta ett tåg. De gånger jag åkt och det varit ersättningstrafik har det alltid varit två bussar engagerade för att alla ska få plats. I många fall när den äldre mindre typen av tåg använts har det också behövts en förstärkningsbuss för att alla ska få plats. Detta gör att de busskostnader som finns i revisionsrapporten är klart underskattade. Dessutom tar det alltid längre tid med buss än med tåg.

Om jag ska kunna fortsätta att bedriva min verksamhet (redovisningskonsult, revision med mera) som är reseintensiv krävs goda tågförbindelser. I annat fall får jag flytta verksamheten till Linköping eller Växjö.

Hoppas därför att man inte ger upp utan rättar till de organisatoriska problemen med tågtrafiken så att den får användas till den potential den har. Det borde vara det man föreslår och inte en nedläggning som ju drabbar oss som verkligen behöver tågtrafiken.

Hans Karlsson

Svar

Jag tror dock att busstrafik rent allmänt är billigare än tågen eftersom den inte kräver särskilda spårsystem.

Per Dahl

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons