Annons

Bolund bidrar till butiksdöden

Levande stadskärnor kräver att det är enkelt att ta sig dit med bil.
Ledare • Publicerad 18 november 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Gör det lättare att handla i butik.
Gör det lättare att handla i butik.Foto: Martina Holmberg / TT

De nya aviserade smittskyddsrestriktionerna har lett till oro hos många företagare. Inte minst inom butikshandeln. Att människor nu i än högre grad uppmanas stanna hemma kan innebära dödsstöten för verksamheten i rikets stadskärnor.

Därför har köpmannaföreningar i nio städer begärt ekonomiskt stöd från regeringen. Men finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) är avvisande. De statsbidrag som redan finns bör räcka, anser han, och dessutom är det egentligen kommunernas fel som inte har motverkat externa köpcentra.

Annons

Bolunds försök att lägga skulden på lokala politiker är märkligt då hans eget partis politik i hög grad har bidragit till den så kallade butiksdöden.

I synnerhet har fientligheten mot bilen som transportmedel slagit hårt mot butikshandeln. Antalet personer som kan bo inom gångavstånd från stadskärnan är för litet för att handeln ska vara lönsam. De som bor längre bort måste därför kunna resa in till stan på ett smidigt sätt.

Inte heller hjälper utbyggd kollektivtrafik eller cykelbanor tillräckligt. Av det enkla skälet att man inte kan släpa med sig särskilt många nyköpta varor på bussen eller cykeln. Bilar har däremot gott om lastutrymme varför personer som tar bilen till affären också generellt sett köper mer.

Ändå driver Miljöpartiet aktivt för att minska bilåkandet. Lokalt genom att ta bort parkeringsplatser och ersätta körfält med cykelbanor. Nationellt genom skatt på såväl bil och bränsle som plastpåsar och kläder. Men butiksdöden är tydligen kommunernas och handelsplatsernas fel.

Just externa köpcentra har tidigare tjänat som finansmarknadsministerns hackkyckling. Förra veckan sade Bolund till exempel i Dagens Nyheter att han gärna skulle införa restriktioner för köpcenter utanför stadskärnor. Helst ett moratorium likt i Norge. Om inte butikshandeln kan stå på egna ben får staten slå undan fötterna för konkurrensen.

Sådana begränsningar skulle dock knappast gynna levande stadskärnor om inte hindren för butikshandeln samtidigt tas bort. Annars lär de bara stärka den redan växande internethandeln.

Per Bolund tycker också att vi måste bo tätare i städerna för att öka den nära efterfrågan. En idé som helt bortser från att många människor inte vill bo tätt inpå varandra. Något som särskilt är fallet utanför storstäderna, där också butiksdöden är mycket påtaglig.

Istället för att hålla stadskärnorna vid liv med konstgjord andning borde finansmarknadsministern se till att de kan klara sig på egen hand. Ska butikshandeln verkligen hjälpas måste det vara enkelt att ta bilen. Visioner om städer ska vara ”bilfria” innebär i praktiken de blir butiksfria.

Daniel ÅkermanSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons