Annons

Bespara oss oärlig opinionsbildning

Oavsett om man använder beteckningen trollfabrik eller ej så är partipolitisk påverkan genom fejkkonton, anonyma dubbelkonton eller sidor med dold partikoppling ett oskick.
Ledare • Publicerad 8 maj 2024
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
På sociala medier är det lätt att låtsas.
På sociala medier är det lätt att låtsas.

Kalla faktas wallraffande granskning av arbetet på Youtubekanalen Riks och kommunikationsarbetet på Sverigedemokraterna kansli slog ned lite som en bomb. Av det som tas upp i det första avsnittet som redan nu är tillgängligt på TV4 Play är förvisso en del egentligen inte särskilt förvånande, om än anmärkningsvärt.

Att Riks fortsatt har nära band till Sverigedemokraterna även efter att partiet sålt det har väl de flesta redan anat, även om partiet och Riks tidigare velat förneka det. Att Riks produktioner är tendentiösa kan också vem som helst se genom en snabb genomgång. Det faktum att vissa anställda uppenbarligen refererar till sig själva som ”trollfabrik” är svårt att göra något större väsen av; vilken yrkeskår har inte ibland refererat till sig själv i ironiska ordalag.

Annons

Det mer intressanta i granskningen är dock uppgifterna om att partiet har anställda som använder sig av en stor mängd anonyma konton på sociala medier för att främja en viss agenda. Det är klassiskt trollfabriks-beteende, även om de ansvariga inte vill kännas vid det med hänvisning till att de inte menar sig sprida desinformation. Oavsett hur man utvärderar innehållet i det som sprids så kvarstår ändå faktum att man sprider det på ett oärligt sätt – ett vilseledande sätt, om man så vill.

”Den viktiga skillnaden är att dessa agerar under eget namn.”

Här finns en skillnad mot hur andra partier och politiska organisationer i det svenska etablissemanget vanligtvis arbetar. Partimedlemmar eller partiaktiva kan ofta synkroniserat gå ut på sociala medier för att gilla och sprida samma inlägg, kommentera för eller emot något, eller skriva liknande budskap. Det kan vara välkoordinerat och likartat, men det är egentligen inte konstigare än att samma personer står på ett torg och delar ut samma flygblad, eller att de använder samma talepunkter i samtal med väljarna.

Den viktiga skillnaden är att dessa agerar under eget namn, de gömmer sig inte bakom en mångfald av anonyma konton för att skapa en vilseledande bild av verkligheten.

Tanken går till hur Socialdemokraterna också experimenterat med trollfabrikskonceptet. Agiterande inlägg med socialdemokratisk agenda har spridits på sidor med dramatiska namn som ”Sverige inför verkligheten”, ”Välfärdsupproret” och ”Kvinnofridsupproret” – utan tydligt fastslagen koppling till partiet men bland annat finansierade av LO:s tankesmedja Tiden och Socialdemokraternas dotterbolag Aktuellt i politiken. När det kritiserades för några år sedan viftade dåvarande partiledaren Stefan Löfven undan kritiken med att det var ”trams”.

Vilseledande metoder är ett oskick oavsett om Sverigedemokraterna eller Socialdemokraterna är avsändare. Låt den svenska debatten slippa sådant.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons