Annons

Alla medier i en liten burk i fickan

Tio meter från tidningskiosken plingar det i min öronsnäcka, och i luften framför mig ser jag reklam med hjälp av mina specialglasögon
Ledare • Publicerad 5 december 2003

Datorer stora som tvättmaskiner i vardagsrummet, bokhyllan full med cd-böcker och människor som handlar mat via nätet och har hemmet som arbetsplats.

För 20 år sedan kom boken Konsten att spå i framtiden, skriven av Nils Enlund, professor i medieteknik vid tekniska högskolan i Stockholm. Så beskrev han då det samhälle vi lever i idag. Visst hade han rätt i mycket, även om datorerna tack och lov är betydligt mindre. Men det finns cd-böcker, man kan handla via datorn och jobba hemifrån. Däremot använder vi inte den nya tekniken så mycket som man trodde då.

Annons

För några veckor lyssnade jag på ett föredrag av samme Nils Enlund som gjorde en ny prognos om framtiden.

- En sak är säker, sa han. Framtiden anländer långsammare än vi tror.

Och så gav han oss en bild av en dag i november om så där tio år.

- Då är jag nybliven emeritus och kommer vandrande på Stockholms gator tillsammans med min hustru och med en gratistidning under armen. Stockholm har bara en prenumererad morgontidning och en kvällstidning. Ungdomar är inte så intresserade av tidningar.

- Tio meter från tidningskiosken plingar det i min öronsnäcka, och i luften framför mig ser jag reklam med hjälp av mina specialglasögon. Jag kan köpa det senaste numret av tidskriften Opera i kiosken.

Paret går in i kiosken. Han betalar tidskriften med en liten apparat han har i fickan. Eftersom han missade det förra numret ber han försäljaren föra över de sidor som han är intresserad av till hemdatorn. Under tiden tittar hustrun på nyheter i sin lilla box. Han läser en recension, hustrun beställer operabiljetter och så dyker sonens ansikte upp på hennes skärm. Han får hjälp med hemläxan och försvinner. På hemvägen ser de löpsedlarnas rörliga text och bild. Han stänger av reklamen via glasögonen när den blir outhärdlig.

Så kommer det att bli, tror Nils Enlund. Medierna är närvarande överallt. Människor tänker mer i termer av tjänster än produkter, och ett budskap måste kunna presenteras i alla möjliga olika former. Bildskärm, tryckt skrift, radio, tv eller mobiltelefon. Överallt måste en tidning som Barometern och Oskarshamns-Tidningen vara med, tror Nils Enlund.

En stor teknisk utmaning är att se till att allt kan komma i ”samma burk”, menar han. Det går redan i dag, men måste utvecklas. Burkarna ska vara enkla och billiga, gå att använda till mycket, ha lång batteritid och nästan ingen starttid. Produktionssystem måste skapas, bredband och mobilitet byggas ut. Och journalisterna bör kunna jobba i många olika medier.

- Men tidningsbranschen har svårt att lyfta blicken så långt som tio år. Morgondagens teknik finns redan i dagens laboratorier, och nu är det dags att se till att tidningens innehåll anpassas till den, är Nils Enlunds uppmaning.

Gunilla Sax
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons