Annons

Viktiga beslut för länet väntar

Många avgörande frågor runt infrastruktur och utbildning går in i ett avgörande skede under hösten. Frågan är hur det går för länet i kampen om de statliga miljarderna när de ska fördelas.
Oskarshamn • Publicerad 12 augusti 2017
Foto: Montage
Foto: Montage

Regionförbundet har tills vidare hand om de regionala satsningarna i länet innan regionsammanslagningen med landstinget sker efter nästa val.

– Tar vi OKG:s situation är det avgörande för Oskarshamns framtid att vi har en bra infrastruktur både vad gäller kommunikationer och utbildningsmöjligheter, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson, S, om den framtida utvecklingen.

Annons

– Varbergs kommun är ju ungefär i samma situation med kärnkraften och Ringhals. Men genom de goda möjligheter de har till arbetspendling inom en större arbetsmarknadsregion med hjälp av E 6 och järnvägen slår det inte lika hårt där.

Så välutvecklat är det inte i Kalmar län.

– Därför behövs det satsningar på E22 och Stångådalsbanan. I dag är det fullt accepterat med en arbetsmarknadsregion inom tio mil. OKG har haft många konsulter och de behöver nu i många fall nya uppgifter inom industrin utan att de ska behöva flytta, säger Ulf Nilsson.

Även för Scania och länssjukhuset är en fungerande infrastruktur för kommunikationer nödvändig, påpekar han.

– Scania levererar 75 procent av sina hytter från Oskarshamn ut i Europa. 50 procent till Holland, 25 procent till Frankrike och 25 till Södertälje. De har nu öppnat upp sig mer mot samhället och redovisar vilka transportvolymer de har, säger Ulf Nilsson.

Av siffror de har delat med sig framgår att 130 långtradare besöker fabriken varje dag. Sammanlagt handlar det om över tusen ton gods dagligen eller 6 900 kubikmeter.

– När vi tidigare tittat på tågen har det mest handlat om passagerartrafik. Men nu måste vi få in godset på länets järnvägar mycket mer, säger Ulf Nilsson.

Han framhåller att även Södra i Mönsterås och Xylem i Torsås har intressen av det. Scania kör redan i dag till Nässjö och Alvesta med många lastbilstransporter för att lasta på järnväg.

Länet försöker påverka Trafikverket att satsa på Stångådalsbanan, vilket sker i motvind. Oskarshamns kommun tänker också bygga en kombiterminal för godshantering vid Scanias Logistik Center.

– Då gäller det att lägga fram de exportsummor som genereras här. Det lyssnar de i alla fall på vid departementen i Stockholm. Att Stefan Löfven valde att åka hit i stället för till Gotland under Almedalsveckan tolkar jag som ett gott tecken inför framtiden, säger Ulf Nilsson.

Annons

Siffrorna för länssjukhuset i Kalmar visar att många anställda där bor i andra kommuner runt om i södra och mellersta länet samt på Öland.

– Därför är de också beroende av bra pendlingsmöjligheter.

Utbildningen i länet står också inför spännande utmaningar de närmaste åren.

– En fortsatt utveckling vid Linnéuniversitetet är en genväg till fler statliga jobb i länet. Det bör också leda till fler distansutbildningar i länet, säger Ulf Nilsson.

Han framhäver läkarutbildningen i samarbete med Linköpings universitet och landstinget.

– Den utvecklingen bör vi fortsätta att arbeta med för fler utbildningar.

Yrkeshögskoleutbildningarna åkte på flera bakslag förra omgången när ansökningar inte godkändes.

– Det var en smäll. Industrin kräver nu ofta mer än bara gymnasieutbildning. Vi måste stå mer välrustade vid nästa ansökningstillfälle. De här utbildningarna leder ofta till jobb direkt efter utbildningen. Det handlar om 80 procent, säger Ulf Nilsson.

– De här utbildningarna är särkilt viktiga för länet och dess struktur.

Han menar också att kommunerna i mellersta och norra länet måste samla sig till bättre samverkan när det gäller gymnasierna.

Annons

– Södra delen av länet har kommit längre där med ett förbund.

– Att Stefan Löfven valde att åka hit i stället för till Gotland under Almedalsveckan tolkar jag som ett gott tecken inför framtiden, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson, S. Foto: Per Hammenvik
– Att Stefan Löfven valde att åka hit i stället för till Gotland under Almedalsveckan tolkar jag som ett gott tecken inför framtiden, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson, S. Foto: Per Hammenvik
Två reaktorer vid OKG har stängts för gott. Avgörande för att hitta ny sysselsättning är bra infrastruktur och utbildning för framtida jobb. Foto: Roger Carlsson
Två reaktorer vid OKG har stängts för gott. Avgörande för att hitta ny sysselsättning är bra infrastruktur och utbildning för framtida jobb. Foto: Roger Carlsson
Fakta

Infrastrukturen påverkar

Intressant forskning visar hur kommuner påverkas vid stora omstruktureringar.

Motala och Västervik blev av med varsitt Electrolux-företag som flyttades utomlands.

Motala fick satsningar på dubbelspårig järnväg till Mjölby, vilket ger bra förbindelse med Linköping.

I Västervik uteblev liknande satsningar och där har befolkningen minskat med flera tusen, medan Motala faktiskt har ökat sin befolkning efter industrikrisen.

De som pendlar ut från Motala kommun har ökat från cirka 3 700 personer till nästan 6 000 sedan år 2000. Visserligen har utpendlingen från Västervik ökat också, men bara marginell från 1 530 till 1 880.

När det gäller Oskarshamn kan de mäta sig med Varberg vid den omställning kommunen står inför. Förutom bättre kommunikationer har Varberg en betydlig mer diversifierad arbetsmarknad med betydligt fler tjänstenäringar, främst inom handel, byggverksamhet och utbildning. Oskarshamn är beroende av tillverkningsindustrin där 25 procent av sysselsättningen finns. I Varberg ligger siffran på cirka 13 procent.

Källa: Regionförbundet i Kalmar län

Torsten StrömbergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons